Piratpartiet

Piratpartiet tar ställning mot förslaget om ändring i grundlagen

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2018 22:14 CEST

Piratpartiet tar ställning mot förslaget om ändring i grundlagen

Piratpartiet värnar om yttrandefriheten och offentlighetsprincipen och tar därför ställning mot regeringens förslag om ändringar i yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen.

Vi tycker det är bra att regeringen för en gångs skull gör ett försök att stå upp för den personliga integriteten, men det här är inte rätt sätt. Den samlade propositionens effekt är inte att värna någons integritet, utan är ett slag i den informationspolitiska maktkampen.

Offentlighetsprincipen ska säkerställa att alla - oavsett maktposition och ekonomiska muskler - har möjligheten att granska det offentliga. Denna princip bryter propositionen mot genom att särskilja vissa privilegierade aktörer från övriga.

Yttrandefriheten ska säkerställa att alla - oavsett maktposition och ekonomiska muskler - har möjligheten att sprida information. Även denna princip bryter propositionen mot.

Därför finns det inget utrymme för Piratpartiet att stödja propositionen om ändringar i grundlagen.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, i Tjeckiska parlamentet, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien, Storbrittanien och Schweiz.

Magnus Andersson, partiledare
partiledare@piratpartiet.se - 070 575 74 78