Piratpartiet

Piratpartiet: Vi vill skärpa Europaparlamentets kritik mot FRA

Pressmeddelande   •   Jan 23, 2014 11:59 CET

-Vi föreslår att Europaparlamentet skall bli mer konkret i sin kritik mot svenska FRA och dess verksamhet. Därför lägger vi nu förslag om att FRA-spaningens syfte, form och demokratiska kontroll skall ses över. Detta säger Christian Engström, ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

-När FRA-lagen klubbades igenom ställdes svenska folket i princip inför fullbordat faktum. Nu vill vi använda Europaparlamentet för att få en ordentlig, offentlig debatt om grunderna för övervakningen. Vi behöver helt enkelt en demokratisk diskussion om vad vi skall ha FRA till. Som det ser ut i dag är ju FRA närmast en filial till amerikanska NSA, säger Christian Engström (PP).

-EU har ingen makt över medlemsstaternas underrättelseverksamhet, vilket nog är klokt. Men Europaparlamentet har en skyldighet gentemot medborgarna att se till att de grundläggande mänskliga fri- och rättigheterna upprätthålls. Det är därför vi nu föreslår att parlamentet uppmanar Sverige att skärpa till sig vad gäller FRA, avslutar Christian Engström (PP).

Förslaget läggs inför Europaparlamentets behandling av dess rapport om massövervakningen av Christian Engström (PP), Carl Schlyter (MP) och Jan Philipp Albrecht som är tysk ledamot för de Gröna.

Den föreslagna texten…

Motion for a resolution PE526.085 - 2013/2188(INI)
Amendment 41, Paragraph 20 d (new)
Calls on Sweden to revise the internet laws which authorised the National Defence Radio Establishment (FRA) to monitor communications traffic into and out of Sweden, cable bound as well as in the ether (radio and satellite), including emails, text messages and telephone calls and Act on signals intelligence which allows for the bulk transfer of data to other states if authorised by the Government, in order to specify the means and the scope of the surveillance and to improve the foreseeability of law which would enable an individual to foresee whether their communication or data about their communication is collected by FRA; recommends further to reinforce the system of checks and balances in oversight of the signals intelligence by including at the composition of the Inspection for Defence Intelligence Operations the parliamentarians in office.

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.