Piratpartiet

Piratpartiet vinner jordskredsseger i skolvalet på Mikael Elias-gymnasiet

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2014 06:00 CEST

Mikael Elias teoretiska gymnasium i Norrköping genomförde i veckan ett EU-val på skolan. Resultatet är nu färdigt och Piratpartiet har vunnit en jordskredsseger med 44 % av elevernas röster.

Valresultat
Piratpartiet: 44 %
Vänsterpartiet: 8 %
Miljöpartiet: 8 %
Feministiskt initiativ: 8 %
Sverigedemokraterna: 8 %
Socialdemokraterna: 4 %
Centerpartiet: 4 %
Folkpartiet: 4 %
Moderaterna: 0 %
Kristdemokraterna: 0 %
Ogiltiga röster: 12 %

- Även om Mikael Elias-gymnasiet är en ganska liten skola visar resultatet att Piratpartiet fortsätter att vara otroligt populärt bland ungdomar, konstaterar Torbjörn Wester, ordförande för Piratpartiet i Norrköping. Det bådar gott för vårt parti inför framtiden, särskilt med sikte på kommunvalet i höst.

Torbjörn Wester
Ordförande Piratpartiet Norrköping
E-post: torbjorn.wester@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.