Piratpartiet

Piratpartiets Amelia Andersdotter besöker Moskva och ryska IT-entreprenörer

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2012 12:46 CET

Tillsammans med Europaparlamentets utskott för internationell handel besöker Amelia Andersotter denna vecka Moskva för att tala om situationen i landet efter inträdet i Världshandelsorganisationen (WTO). Besöket inriktar sig mot Rysslands naturrresurser och invånarnas yttrandefrihet, men Amelia Andersdotter vill också sätta fokus på landets innovativa IT-industri.

- Ryssland har länge varit det enda landet i världen med en någorlunda utvecklad infrastruktur för kommunikation som inte samtidigt lytt under TRIPS-avtalet, säger Amelia Andersdotter. Nya och helt andra typer av distributionskanaler har därmed uppstått som marknaden i Europa eller USA inte har kunnat skapa. Ett bra exempel är den tidigare sajten AllOfMP3 som kunde distribuera musik helt lagligt.

TRIPS-avtalet från 1995 är ett välkänt internationellt avtal som sätter upp minimikrav på Världshandelsorganisationens medlemsstaters lagar om bland annat patent, varumärken och upphovsrätt. Avtalet var starkt kritiserat medan det förhandlades fram, och kontroverserna har knappast upphört sedan dess. Rysslands inträde i WTO innebär samtidigt att landet ansluter sig till TRIPS.

- Redan i dagens Ryssland är godtyckliga rättegångar ett välkänt problem, säger Amelia Andersdotter. I Sverige har vi allmänt ett stabilt och bra rättssystem, även om vår patent- och upphovrättslag inte ligger i tiden. Det ryska samhället kommer att ha en enorm utmaning framför sig nu när deras lagstiftning inom immaterialrätt ska uppdateras.

Amelia Andersdotter
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu
+7 (967) 087 98 84 (temporärt nummer fram till och med fredag)
+32 (47) 046 09 22

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.