Piratpartiet

Piratpartiets Amelia Andersdotter tittar närmare på öppen källkod i rysk offentlig sektor

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2012 06:30 CET

För två år sedan beslutade den ryska regeringen att öppen källkod ska utgöra normen i de egna offentliga systemen.  Amelia Andersdotter, europaparlamentariker för Piratpartiet, har tittat närmare på Rysslands öppna källkod i samband med ett officiellt besök i Moskva.

– I Ryssland har man beslutat att offentliga medel inte ska läggas på slutna mjukvaror, säger Amelia Andersdotter. Det gäller både skolor och offentlig administration. Skoleleverna får lära sig både Linux och Windows. Det senare eftersom Windows ännu är så vanligt.

– Man tänker sig att det ska uppstå en inhemsk rysk mjukvaruindustri. De offentliga institutionerna har svårt att stödja industriframväxten, men det finns ett politiskt momentum som jag har saknat i till exempel Europa.

– I Europa är vi mycket räddare för att uttrycka politiskt stöd för öppna modeller. När vi väl stödjer öppna system blir resultatet ofta väldigt urvattnat, säger Amelia Andersdotter. Istället borde vi skapa tydligare riktlinjer för offentliga institutioner så att vi kan använda offentliga upphandlingar till att främja nya affärsmöjligheter.

Principen om att källkoden ska vara öppen har dock inte införts i alla ryska system. Bland annat säkerhetssystem och e-tjänster har i viss mån hållits slutna. Enligt Amelia Andersdotter har detta att göra med att säkerhetstjänsten fortfarande håller kvar vid tanken på säkerhet genom mörkläggning.

– Säkerhet genom mörkläggning är ingen typiskt rysk föreställning, säger Amelia Andersdotter. Vi lider svårt av den idén också i Sverige och i andra europeiska länder. Det finns dock en växande insikt i att öppenhet resulterar i ökat förtroende vilket är bättre för alla när det gäller säkerhet.

Amelia Andersdotter
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu
+7 (967) 087 98 84 (temporärt nummer fram till och med fredag)
+32 (47) 046 09 22

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.