Piratpartiet

Piratpartiets Anna Troberg på internationell bibliotekskonferens: "Bibliotekens sak är vår!"

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2012 07:05 CEST

Just nu pågår IFLA World Library and Information Congress i Helsingfors. IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) är bibliotekens främsta globala röst. Piratpartiets partiledare, Anna Troberg, finns på plats och kommer att delta i två olika sessioner.

-- Biblioteken befinner sig i ett viktigt brytningsskede, säger Troberg. Det är nu deras framtid avgörs. Det är viktigt att de lyckas stå emot bokförlagens attacker och befästa sin egen identitet som kultur- och kunskapsspridare.

-- Kultur och kunskap mår bra av delas. Människor mår bra när den delas. Detta är centralt för Piratpartiet. Jag är här för att skicka ett tydligt budskap till alla som på olika sätt angriper biblioteken: Bibliotekens sak är vår och vi kommer inte att svika bara för att andra gör det , avslutar Troberg

Troberg kommer under tisdagen att medverka i IFLA:s ordförande Ingrid Parents session "Libraries: A Force for Change". (Helsinki Exhibition & Convention Centre, kl. 9:30)

På onsdagen kommer Troberg att medverka i "Is copyright really collapsing?" (Speaker's Corner, Sanomahouse Media Piazza, kl. 14:00)

"Bibliotekens sak är vår!" - Anna Troberg om bibliotekens nya utmaningar.
Konferensens hemsida.

Anna Troberg, partiledare, +46(0)704-676 273

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.