Piratpartiet

Piratpartiets presenterar sitt valmanifest inför EU-valet 2014

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2014 06:30 CET

I dag presenterar Piratpartiet sitt valmanifest inför EU-parlamentsvalet 2014. Partiet stakar ut en väg för ett öppnare och mer demokratiskt EU, ett starkare skydd av personuppgifter och en reformerad upphovsrätt. Man lyfter också behovet av en human och rättssäker europeisk flyktingpolitik som utgår från individens rättigheter, samt ett starkare stöd för hbtq-personer i inom hela unionen.

Valmanifestet återfinns i sin helhet här.

Piratpartiets partiledare Anna Troberg, som även är tredjenamn på partiets EU-lista:

– Många människor är i dag inte medvetna om hur en röst i EU-valet kan påverka deras vardagsliv, säger Troberg. Det är varje partis plikt att sträva efter att så många som möjligt som annars skulle ha legat hemma på sofflocket faktiskt väljer att alls rösta. Piratpartiet gör det genom att erbjuda en modern och relevant politik som sätter människan och hennes grundläggande fri- och rättigheter i centrum.

2009 fick Piratpartiet 7,12% av rösterna I EU-valet. Valresultatet gav två mandat i Europaparlamentet. Dessa innehas av Christian Engström och Amelia Andersdotter, som är partiets första och andra namn på listan inför EU-valet 2014.

– Piratpartiet stoppade tillsammans med aktivister runt om i Europa det integritetskränkande handelsavtalet ACTA, säger Christian Engström, Europaparlamentariker och förstanamn på Piratpartiets EU-valslista. Det hade inte varit möjligt om Piratpartiet inte funnits på plats i parlamentet och kanaliserat de folkliga protesterna utanför

– Under de kommande fem åren kommer Piratpartiets kärnfrågor att fortsätta vara centrala i Europaparlamentets arbete, säger Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker och andranamn på Piratpartiets EU-valslista. EU behöver kämpa hårdare för att få medlemsländerna att följa lagarna om privatliv, och dessutom förväntar vi oss en upphovsrättsreform.

Mer information:
Piratpartiets EU-valsmanifest
Piratpartiets arbete i EU
Piratpartiets EU-kandidater

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.