Piratpartiet

Piratpartiets resultat i EU-valet

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2019 18:53 CEST

Valresultatet för Piratpartiet nådde inte upp till de förväntningar som partiet hade. Det lägsta acceptabla resultatet var att nå upp till 2014 års resultat på 2,2%. Resultatet på 0,6% är därför en tydlig besvikelse.

“Det finns många faktorer som har bidragit till det låga resultatet. En är att vi inte har lyckats nå ut med vår politik på ett tydligt sätt, det är något som vi behöver ta med oss in i valanalysen. En annan faktor är att vi efter supervalåret 2014 i princip har varit tvungna att bygga upp en helt ny organisation med låg erfarenhet av att driva valarbete.”, säger Magnus Andersson, partiledare.

Relativa framgångar syns i både norr och i söder då Västerbotten, Norrbotten samt Skåne är län i topp för. Universitetsstäder visar generellt ett bättre resultat och där vi har aktiva lokalföreningar så ser vi också ett bättre resultat än i övrigt.

Trots detta så har piratrörelsen rönt tydliga framgångar i Europa i stort. Systerpartiet i Tjeckien blev tredje största parti med 13,95% och tog tre mandat, samtidigt som tyska Piratpartiet kunde behålla sitt mandat i Europaparlamentet.

“Jag ser fram emot att jobba med de nykomna parlamentsledamöterna för att se till att de kommer igång så snabbt som möjligt, för att fortsätta det viktiga arbetet med att försvara ett fritt och öppet internet som vår tyska europaparlamentariker Julia Reda ledde under den förra mandatperioden.” - Mattias Bjärnemalm, Piratpartiets tidigare toppkandidat.

Piratpartiet i Luxemburg hade även de framgångar, men tyvärr så räckte inte deras 7,7% till ett mandat.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva piratpartier i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i nationella parlament i Tjeckien, Luxemburg och på Island, och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.

Magnus Andersson, partiledare
partiledare@piratpartiet.se - 070 575 74 78