Pirelli Tyre Nordic

Pirelli PZero supersoft tillbaks på banan i Canadas Grand Prix

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2011 12:32 CEST

Pirellis mjukaste gummiblandning i årets Formel 1-VM - PZero supersoft med röda markeringar - användes för första gången i Monacos GP och bidrog stort till ett spännande race.Till helgens tävling på Circuit Gilles Villeneuve i Montreal är det återigen det rödmarkerade supersoft samt det gulmarkerade, mjuka däcket som gäller. Banan i Montreal körs som Monaco på allmän väg, åtminstone delvis, men är mycket snabbare och har lägre greppnivå. Detta tillsammans med några riktigt tvära kurvor som kräver hårda inbromsningar och bra grepp vid acceleration ut ur kurvan kommer vara avgörande för däckens uppträdande och slitage. Långa körpass som i Monaco, uppemot 50 varv eller mer på samma däcksuppsättning, är därför inte troligt under helgens Grand Prix.

Däcksslitage har alltid varit en viktig faktor på den här banan och detta har gett många spännande race sedan banan invigdes 1978. Eftersom banan bara används två gånger per år, av F1 och Nascar, kommer greppnivån förändras dramatiskt under helgens träningar fram till och under racet beroende på det gummi som lämnas kvar i asfalten från däcken ju mer man kör. Under fredagens träningar får teamen två extra uppsättningar av Pirellis nyaste gummiblandning medium, som kommer användas senare under säsongen.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery

"Monaco var ett fantastiskt race, tre förare som slogs om seger trots att de körde med tre olika däcksstrategier. Vår data från Monaco visar att Sebastian Vettels däck hade klarat hela distansen om han fortsatt köra som han gjorde innan tävlingen rödflaggades i slutet. Alltså 62 varv, eller mer än 20 mil i racetempo på vårt gula, mjuka PZero-däck.

Banans karaktär här i Canada gör att vi knappast kommer se några enstoppare under tävlingen, men vi hoppas på lika tät racing som i Monaco, och större frihet för teamen att välja olika strategier eftersom det är lättare att köra om här. PZero-däckets rena raceprestanda bevisade vi i Monaco genom att det snabbaste kvalvarvet också var det snabbaste någonsin på den banan. Ännu ett rekord som kan läggas till det faktum att Pirelli nu har mer än 50 segrar i Formel 1".

Rubens Barichello, Williams

"Banan här i Montreal kan vara hård mot däcken därför att vi kör bilarna med lite downforce och dessutom är det allmänt rätt lågt grepp i asfalten. Den sliter hårt på bromsarna och har två hårnålar där bra däcksgrepp vid acceleration är mycket viktigt. Som exempel kurva 1, där du kommer in med hög hastighet för att sedan bromsa hårt för att gå igenom hårnålen på ettans växel. Här har vi låg kurvhastighet men den efterföljande accelerationen är extremt hård mot däcken.

Det finns också flera kurvor med hårda inbromsningar under varvet. Jag älskar den här banan och den ger alltid bra racing, jag ser mycket fram mot att tävla på Pirellis PZero i Canada.

Banan ur däckssynpunkt

Banan anses som en av de svåraste att förutse för teamen och däcksteknikerna eftersom den har olika greppnivå och skiftande underlag som ger högt slitage, något som ställer stora krav på däcksstrategierna.

Till skillnad från Monaco är Circuit Jaques Villeneuve inte en ren stadsbana eftersom den dels består av allmän väg på den konstgjorda ön Ile Notre Dame i en av Montreals parker, och dels av specialbyggd tävlingsbana. Bbeläggningen är extremt slät och greppnivån skiljer sig åt på olika delar av varvet. Banan är 4,361 km lång och racedistansen är 70 varv för söndagens GP.

Varvet bjuder på 6 riktigt hårda inbromsningar - vilket gör den till den tuffaste mot bromsarna av alla årets GP-banor - tillsammans med 3 chikaner och 4 högfartskurvor. Mittsektionen med 2 chikaner och 2 hårda inbromsningszoner på bara 700 meter gör att däckstemperaturen ökar med 20 grader på bara 15 sekunder. I denna del når däcken en högsta temperatur på ca 110 °C.

En av de mest utmanande delarna av varvet för bil, förare och däck är hårnålen där bilarna bromsar från 290 km/h till 60 km/h, under dessa 130 meter som tar runt 3 sekunder utsätts framdäcken för ett vertikalt tryck på hela 1100 kg. Ingången till hånålen är en av de bästa platserna för omkörningar under hela varvet.

Banans skiftande asfaltsförhållanden märks mest i depån där en del består av asfalt och den andra av betong vilket ger olika grepp som dessutom skiljer sig åt beroende på hur mycket gummi som lagts ner. Här får PZerodäcken bekänna färg och använda sin inbyggda anpassningsförmåga till olika underlag.

Övrig fakta

- Michael schumacher är den som vunnit flest gånger i Canada, hela 7 gånger.

- Näst bäst är Lewis Hamilton med två segrar. Det var också här som McLarenföraren tog sin första pole position och vinst.

- Under förra årets race räknades till totalt 61 depåstopp under Canadas GP, eller 2,5 per bil.

Lite om däcksstrategier

Däcksstrategierna har hamnat i än mer i fokus detta år med det nya reglementet och Pirellis PZerodäck. Utmaningen för teamen när de bestämmer sina strategier är att bestämma under vilken del av racet de vill vara snabbast.

Mjukaste gummiblandning i början av tävlingen ger förarna möjlighet att snabbt komma iväg från konkurrenterna bakom, dock till priset av att riskera bli omkörd senare av de som valt mjuka däck i slutet. Omvänt för de som startar på hård blandning, långsammare i början men med möjlighet att komma ikapp när de som startat på mjukt gummi går tidigare i depå.

Vid första depåstoppet måste teamet göra nästa viktiga val: om skall man byta till den obligatoriska andra gummiblandningen eller köra vidare på den snabbare, mjuka ännu en stint och tvingas till minst ett stopp till.

Formel 1-teamen använder komplicerade dataprogram för att simulera hur snabb bilen blir under racet med olika strategier, men datorerna kan förstås aldrig förutse hur de andra teamen planerar sitt race eller att man blir hindrad av långsammare konkurrenter, sämre väder, olyckstillbud eller pace car-situationer. Canadas GP har en statistik som ger en 67-procentig risk för just pace car-perioder och detta är självklart något som teamen räknar in i sina strategier för racet. Och så finns ju alltid risken för regn, en faktor som brukar omkullkasta de flesta noggrant uppgjorda planer.

Omkörningsmöjligheter är också en del i planeringen. Canadas GP bjuder jämfört med Monaco på långt fler tillfällen till omkörning, något som gör det möjligt att använda äventyrligare strategier. Viktigast i allt strategiarbete är flexibilitet, de team vars taktiker har bäst förmåga att snabbt anpassa sig till händelser och skiftningar i racet hamnar oftast i topp. Eftersom Pirellis PZerodäck är konstruerade för att öka spänningen i tävlingarna med sitt varierande inbyggda slitage, är taktisk reaktionssnabbhet viktigare än någonsin.

Mer info i bifogade pressrelease på engelska.

Pirelli är världens femte största däckstillverkare sett till försäljning och har idag 20 tillverkningsanläggningar på fyra kontinenter. Idag arbetar vi i över 160 länder världen över.

Våra premiumdäck originalmonteras på bilar som Ferrari, Maserati, Lamborghini, Bentley, Aston Martin, Porsche, BMW, Mercedes och Audi. Vi har även en stor marknadsandel bland volymtillverkare som Peugeot, Toyota, Fiat och GM.Pirelli är en av de ledande tillverkarna inom utvecklingen av däck med låg miljöpåverkan, dvs lägre rullmotstånd, mindre buller och större andel organiska material i konstruktionen. Allt med bibehållen prestanda: optimalt väggrepp, kort bromssträcka, låg ljudnivå och hög komfort.

Pirelli Tyre Nordic med huvudkontor i Bromma, Stockholm  förser bilfabrikanter och däckhandlare i Sverige, Norge och Finland med däck via sitt huvudlager i Jönköping. Sedan några år har man byggt upp ett eget nätverk av återförsäljare, Pirelli Points, med ett tjugotal oberoende däckhandlare runt om i Sverige. Målet är att inom tre år öka kedjan till 50 st och inom 10 år vara en av de större däcksdistributörerna på den svenska marknaden.