Pixbo Wallenstam Innebandy

Pixbo Wallenstam Innebandy hyllar Henrik Quist

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2016 19:12 CET

Strax innan tekning i onsdagens match mellan Pixbo Wallenstam herr och Warberg IC hyllades Henrik Quist av klubben för sin långa karriär i klubbens färger.

Det var ett känslosamt ögonblick i Lisebergshallen när vepan i form av ett porträtt av Henrik hissades ackompanjerat av att både Pixbo Wallenstams och Warbergs lag förstärkte stunden genom att hamra med sina klubbor i golvet.

Pixbo Wallenstams ordförande och grundare Jan Inge Forsberg höll därefter ett kort tal.

- Vi hissar vepor istället för tröjor och Henrik gör nu sällskap med bland andra Niklas Jide och Anders Hellgård och Jessica Ek som hyllade hjältar i Pixbo Wallenstam hemma-arena, kommenterar Jan Inge och fortsätter: - Henrik Quist är en av de stora profilerna i Pixbo Wallenstams historia och har genom sin digra meritlista väl kvalificerat sig för sin plats i arenan. Jag var personligen med och värvade honom då han kom som ung grabb från VV84. Speciella ögonblick som jag minns är naturligtvis de båda finalerna 2002 och 2003 då Pixbo Wallenstam blev svenska mästare och när Pixbo vanna guld i Europacupen 2004. En ung Quist spelade i båda dessa matcher en avgörande roll dels om en härförare längst bak men också som en offensiv back.

Pixbo Wallenstams nuvarande klubbchef Kristina Landgren Carestam var under många år Henriks tränare och sedan sportchef. Hon kommenterar hyllningen av Henrik: - Han kom som en ung talang och i våra färger och utvecklades han till en världsspelare av den typ man som tränare alltid drömmer om att ha i sitt lag. Jag fick äran att ha honom som spelare både i klubblaget och landslaget.

Ytterligare kommentarer

Jan Inge Forsberg, Ordförande Pixbo Wallenstam Innebandy, tel 070-8284347

Kristina Landgren Carestam, klubbchef Pixbo Wallenstam, tfn 0707-191919 landgren@pixbo.se

Henrik Quist, före detta spelare i Pixbo Wallenstam Innebandy, tfn 0708-282952

Pixbo Wallenstam Innebandy bildades 1981 och deltar med sina dam- och herrlag sedan många år i innebandyns högsta serier med framgångsrika resultat. Föreningen bedriver även en omfattande ungdomsverksamhet med över 850 medlemmar och 40 seriespelande lag med bas i Mölnlycke, Härryda kommun.