Planet Creative

Planet Creative bakom Familjen Ahlbom Restaurangers nysatsningar.

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2013 13:32 CET

Familjen Albom utökar sin verksamhet med en stor satsning i Tolv Stockholm och för koncept och form står design- och varumärkesbyrån Planet Creative.

Gallerian Tolv Stockholm under Tele2 Arena är en helt ny och unik upplevelse för Stockholm och vi är glada att få vara med på den här satsningen, säger Carlan Snygg, Creative Director på Familjen Ahlbom Restauranger.

De nya satsningarna är en hyllning till de små delibutikerna i Little Odessa, New York, ytterligare en italiensk fotbollsrestaurang, en ny toppmodern fest- och konferensanläggning samt en helt ny nattklubb. Planet Creative har tagit fram de grafiska profilerna och utvecklat allt från logotyper och färgsättning till menyer, skyltar och take away förpackningar.

Det har varit ett otroligt roligt och intensivt arbete. Det är en bred repertoar av restauranger som öppnat och vi har hämtat inspiration från alla möjliga håll i världen för att skapa en spännande helhet. Allt från små delis i New York och Östeuropa via fotbollsbarer i Italien till Art Deco-hotell i Miami, säger Tobias Ottomar, Design Director på Planet Creative.

Planet Creative anlitades första gången i våras inför öppningen av Familjen Ahlboms nya restauranger Hornhuset och Enzo's i Hornstull. Även då för arbetet med form och profil. Nu fortsätter samarbetet in på det nya året.

När man bygger krogkoncept så är det några saker man söker hos samarbetspartners, det första är att de kan vår bransch, det andra att det ska bli fantastiskt trots tidspress och korta puckar, Planeten uppfyller båda dessa kriterier. Deras tidigare erfarenheter av krogen och att de är enkla att jobba med är ju det man har överst på önskelistan när man söker samarbeten avslutar Carlan Snygg.

Satsningarna som Planet Creative ligger bakom är:

Davaj Deli – Östeuropeisk influerad deli
Ballroom 12 – Fest- och konferensanläggning
Solidaritet Arena – Nattklubb
Enzo's – Italiensk fotbollsrestaurang

Ahlbom är restaurangkoncernen som har varit med och drivit Stockholms uteliv framåt de senaste 30 åren. Genom deras restaurang- och nattklubbskoncept skapar de upplevelser, möten och relationer mellan människor. Företaget består av restaurangerna Hotellet, Storstad, Bistro Rigoletto, Hornhuset, Enzo's Hornstull, Enzo's Tolv, Davaj Deli, Ballroom12 samt nattklubbarna Olssons skor, Solidaritet, Solidaritet Arena och Karaoche.

–––––––––––––

För mer information kontakta Johan Tangen, VD Planet Creative.

E-Post: johan@planetcreative.com | Telefon: +46 8 22 61 10

Högupplösta bilder: http://www.planetcreative.com/ahlbom-press/

Planet Creative grundades 2004 och är en design- och varumärkesbyrå med huvudfokus på varumärken och visuella identiteter. Med utgångspunkt i klientens affärsmål hanteras hela kedjan i varumärkesbyggandet, från idé till genomförande, i både tryckta och digitala medier.

www.planetcreative.com