Social Venture Network Sweden

PLANETSALONG DEN 15:E OKTOBER

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 16:30 CEST

1960 åt svensken i medeltal 24 kg kött per person och år, 2010 hade det fördubblats till drygt 48 kg.
Ett medialt bombardemang talar ständigt om hur vi bäst kan gå ned i vikt: LCHF, Gi, flygvärdinnedieten, är några av de oräkneliga metoder som står till buds. Många av de mest använda under senare år, rekommenderar ett kraftigt intag av kött.
Så 2010 års siffra har säkert rakat i höjden.
I senaste numret av tidskriften Camino (nr 28 2012) berättar Per Moberg om varför män älskar kött. Kan det vara så att män sätter större fotavtryck på miljön beroende på sina matvanor? Att dieten är en könsfråga tvivlar väl ingen på – men har ätandet också blivit en global överlevnadsfråga, med tanke på hur köttproduktionen påverkar miljö och klimat?
Carola Magnusson, ekokock och entreprenör på Carolas Eko, inleder kvällens salong med ett samtal tillsammans med Linus Källander från Dyrare Mat.nu om vad det är som pågår, och vad man kan göra.

När: Måndag den 15 oktober kl. 18:00 – 20.00
Var: United Spaces, Waterfront Building, Klarabergsviadukten 63, Stockholm
Pris: 250 kr som betalas på plats. I priset ingår matig smörgås och ett glas vin eller alkoholfri dryck.
Anmäl dig till vår salongsmadam Pia Jertfelt. Maila till Diet för alla.Senast 12 oktober behöver vi din anmälan.

Social Venture Network, SVN, är ett internationellt nätverk som arbetar för långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter. Medlemmarna är företag och organisationer som arbetar lokalt i varje land med frågor om god etik, miljöhänsyn och socialt ansvar.