Mobergs Produktkontroll AB

Plast kan vara både fiffig och förödande

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2018 13:43 CEST

Att människan världen över använder på tok för mycket plast och att den hamnar på villovägar istället för till återvinning, det vet vi redan. Mycket forskning och utveckling görs på området för att se till att vi blir bättre på att tillverka återvinningsbar plast, att samla in för återvinning och sen naturligtvis att så effektivt som möjligt återvinna våra plaster. Allt för att vi ska kunna bli så cirkulära i vår plastanvändning som det bara går. Läs här om förslag till ökad plaståtervinning. Men plast är ett samlingsnamn för olika sorters polymerer med olika egenskaper och strukturer. Det finns traditionella plaster från fossila råvaror till komposterbar plast från förnyelsebara råvaror.

För att bli cirkulära på plastområdet i högre utsträckning måste vi klara att helt och hållet separera den insamlade plasten efter färg och polymertyp samt avlägsna andra främmande föremål. Med den senaste tekniken kan vi idag avskilja alla slags metaller och även andra föroreningar från det material som ska återvinnas. Med hjälp av avancerade optiska sensorer kan vi nu även sortera olika typer av plast för sig så att vi i nästa steg kan producera nya produkter från återvunnet material.

Vill du veta mer om plastens roll i den cirkulära ekonomin? Missa inte att besöka Recyclingdagen i Helsingborg den 26 april. Fredrik Moberg från Mobergs Produktkontroll är en av många intressanta talare under dagen.

Läs allt om Recyclingdagen här

Ännu ett lästips: Naturskyddsföreningens rapport ”Rätt plast på rätt plats”

Mobergs Processkontroll AB levererar kompletta lösningar för detektering, sortering och avskiljning av metaller och andra främmande föremål i olika produkt- och materialflöden.
Med komponenter och system från välkända europeiska tillverkare konstrueras och tillverkas kundanpassade lösningar för tillverknings-, process- och återvinningsindustrin.