Aspelin Motek

Plastbrickor och klammer i samma maskin förenklar arbetet vid t ex inplastning av virke och fastsättning av väv

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2012 16:34 CET

Knappklammermaskin är beteckningen på en av de senaste nyheterna från Aspelin-Motek AB (Motek) i Eskilstuna. Det är företagets Bostitch-program som utökats med den tryckluftsdrivna modellen SL 1838BC. En av nyheterna med knappklammermaskinen är att den laddas med både 92-klammer och runda plastbrickor/knappar med en diameter på ca 2,5 cm. Det innebär att den som använder maskinen alltid har en hand fri till skillnad från andra maskiner där plastbrickan måste hållas på plats med en hand innan maskinen med andra handen trycks mot brickan och fästs i underlaget.

Arbetsmomentet där båda händerna är upptagna med att hålla plastbrickor och klammermaskin innebär viss risk för arbetsolyckor samtidigt som det är svårt att få t ex plast eller väv i önskad position. Med Bostitch knappklammermaskin elimineras den risken eftersom en hand allt är fri. Arbetet förenklas, resultat blir mer exakt och arbetet går snabbare.

Knappklammermaskinen SL 1838BC har utvecklats för ett flertal användningsområden. Ett exempel är på sågverk där fastsättning av transport- och skyddsplast med klammer ofta sker i momentet efter att sågat material packats med stålband. Även om denna bandning delvis håller plasten på plats sker klamring för att ytterligare fästa plasten och skydda virket. Fastsättning av skyddsplast och väv, men även montering av mjuka skivor, på väggar är andra exempel på arbetsmoment som förenklas med den nya knappklammermaskinen.

Enkel laddning och verktygsfri djupinställning

SL 1838BC kan laddas med160 st92-klammer och 100 brickor/knappar, och laddningen är väldligt enkel. Såväl 92-klammer som brickor/knappar släpps helt enkelt ned i respektive magasin och hålls sedan på plats av en låsspärr. Klammerlängder på 15-38 mmkan användas och önskad djupinställning sker snabbt utan verktyg. Den låga vikten (1,77 kg) underlättar längre arbetsmoment och effekten av returluften dämpas betydligt genom att den leds ut genom handtaget. Klamring mot ojämna underlag förenklas av att den ”fot” som hålls mot underlaget gjorts extra stor. Med en enkel omställningsfunktion går det snabbt att skifta mellan mer precisa enkelskott och automatläge där klamringen sker vid kontakt mot underlaget.

För mer information kontakta:

www.motek.se finns under ”Media/Press” högupplösta bilder för nedladdning och på hemsidan finns även en direktlänk till Motek Sveriges kanal på Youtube med demonstrationsfilmer av olika verktyg.

Fakta om Aspelin-Motek AB och Motek-koncernen

Aspelin-Motek AB (Motek) har sedan 1979 som direktleverantör marknadsfört verktyg och infästnings-produkter till främst bygg- och anläggningsbranschen samt pall- och emballageindustrin i Sverige. Sedan 1986 ägs företaget av koncernen Motek AS i Norge som även har dotterbolag i Danmark och Finland. Koncernen har en årsomsättning på cirka 600 MSEK och drygt 220 medarbetare.

Motek i Sverige marknadsför produkter från Bostitch (spikmaskiner och kompressorer), Protool (elverktyg för byggbranschen), Stanley Fatmax Xtreme (handverktyg), Gjerdesågen (bl a bygg- och montagesågar) samt Moteks egna sortiment med infästningsprodukter. Huvudkontor, centrallager, försäljnings- samt serviceavdelning ligger i Eskilstuna. Motek är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2000 samt miljöcertfierat enligt ISO 14001:2 001.