Electrolux Sverige

Plastskräp från västkusten har blivit dammsugare

Pressmeddelande  •  2012-09-14 16:59 CEST

Över elva ton skräp från haven. Så mycket samlades in på syd- och västkustens stränder under en helg i april. Plastskräpet skickades till Electrolux där plasten togs tillvara och omvandlades till västkustens egen återvunna dammsugare – en Vac from the Sea.

Fler än 1 500 kusträddare samlade in drygt 11 ton skräp på 12 stränder från Simrishamn till Strömstad i en gemensam aktion mellanHåll Sverige Rent och Electrolux.

Plast i världshaven är ett globalt problem. Bara i Bohusläns skärgård flyter mer än 5 000 kubikmeter plastskräp i land varje år. Samtidigt råder det på land en brist på återvunnen plast – plast som kan användas i tillverkning av nya produkter.

-           Plast i haven är ett stort miljöproblem. Med gemensamma krafter kan vi förändra människors beteende. Kusträddarna är bara en början, säger Anna Linusson, VD Håll Sverige Rent.

Electrolux försöker ständigt utöka användningen av återvunnen plast och såg det därför som en självklarhet att ta sitt ansvar och skapa en symbol för återvinnandet av plast. Dammsugarna i produktserien Green Range tillverkas av upp till 70 procent återvunnet material med en vision att uppnå 100. Men för att det ska ske måste tillgången till återvunnen plast öka.

-       Längs Sveriges syd- och västkust är stränderna många. Det ökar även risken för att plastskräp sprider sig till havet. Tillsammans med Håll Sverige rent vill vi att den återvunna dammsugaren blir en symbol för problematiken som råder kring nedskräpningen och på så sätt öka medvetandet hos strandbesökarna – säger Cecilia Nord, ansvarig för miljö- och hållbarhet för dammsugare och småapparater på Electrolux.

Den felfördelning av plast som råder är ett betydande miljöproblem som bör uppmärksammas.

Om Vac from the Sea

Sedan 2010 driver Electrolux projektet Vac from the Sea med syftet att öka kunskapen om att hela världen måste bli bättre på att återvinna plast och hylla de hjältar som redan gör det. Som en del i projektet har Electrolux byggt en Vac from the Sea från varje världshav.
Varje år produceras 260 miljoner ton plast men endast fem procent återvinns. Och i Stilla havet finns en av världens största ansamling av plastskräp, som av forskare beräknas vara mer än dubbelt så stor som delstaten Texas. Redan tidigare har Electrolux skapat fem Vac from the Sea-dammsugare från återvunnen plast från världshaven. Nu skapas ytterligare en ”havsdammsugare” med plast från havet kring stränderna runt Göteborg.

Fakta om plast i världshaven (Källa: Håll Sverige Rent):

• Havet är fullt av skräp – bara i Nordsjön dumpas 20 000 ton skräp varje år.
  • Stormfåglar ute på havet förväxlar skräpet med mat, och kan dö när deras magar fyllts med skräp. I snitt har en stormfågel 33 plastbitar i magen (Källa: OSPAR-kommissionen)
  • Nya regler för strandnära skräp är på gång. Havs- och vattenmyndigheten har nyligen föreslagit miljökvalitetsnormer för marint avfall, som innebär att avfallsmängderna i kustnära miljö ska minska. Hur detta ska ske är inte är inte klart, ett åtgärdsprogram ska vara klart till 2015.

Håll Sverige Rent: http://www.hsr.se

Electrolux på Facebook: https://www.facebook.com/ElectroluxAppliances

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Gabriella Picano, PR-ansvarig Sverige, Electrolux, tfn: 0722-30 94 19
e-post: gabriella.picano@electrolux.se

Vinn slaget mot vardagssmutsen med Ultra Power

Posted: 13 Sep 2012 08:24 AM PDT

Nu kan du på ett enkelt sätt hålla ditt hem rent hela tiden, och vinna kampen mot vardagssmutsen. Electrolux Ultra Power är en ny serie sladdlösa dammsugare som kombinerar extrem sugförmåga med upp till 60 minuters användningstid för att besegra damm, smulor och husdjurshår över hela huset. Ultra Power underlättar vardagsstädningen så att du får tid över till viktigare saker.

Slaget mot vardagssmutsen tycks aldrig ta slut. Sand och grus letar sig in från lekparken, smulor intar vardagsrummet och dammråttor multiplicerar sig i hörnen. ”Vardagssmuts dyker upp när du minst anar det och fortsätter att komma tillbaka” säger Christer Månsson, Product Marketing Manager på Electrolux. ”Du behöver en strategi för vardagsstädningen för att undvika irritationsmoment som smulor under fötterna och dammråttor i hörnen”.

Electrolux menar att Ultra Power, deras nya serie sladdlösa dammsugare, är ditt allierade vapen i kampen mot vardagssmutsen. ”Ultra Powers sladdlösa funktion motverkar smutsens mobilitet. Den enastående designen gör det naturligt att förvara Ultra Power framme, där den alltid finns till hands, redo att försvara dig mot oväntade smutsattacker”, säger Christer Månsson. ”Ultra Power gör dessa snabbstädningar snabbare och smidigare. Med mer kraft och längre användningstid kan du städa hela hemmet snabbare och förlänga tiden mellan de större veckostädningarna”.

Nu med mer kraft
Alla Ultra Power-modeller är batteridrivna. Det finns en 18-volts- och en 24-voltsmodell som båda drivs av Ni-MH-batterier samt en top-of-the-line-modell med 25,2 volt, utrustad med lithiumjonsceller. ”Redan vid den lägsta användningsnivån är 18-voltsmodellen mer kraftfull än många konkurrenter” säger Christer Månsson. ”25,2-volts lithiumjonsmodellen är den mest kraftfulla sladdlösa dammsugaren vi någonsin skapat, och den håller upp till 60 minuter på en och samma laddning. Det är tillräckligt långt för att hinna städa hela hemmet utan att behöva ladda produkten.”

Den starka kraften skapas av det specialdesignade munstycket som kombinerats med en avancerad fläktteknologi. Munstycket innefattar även en ny, patenterad borstrengöringsfunktion som hindrar hår och ludd från att fastna i borsten och därmed försämra prestandan. Genom att trampa på fotpedalen på munstyckets ovansida separerar man intrasslat hår och ludd från borsten på några sekunder, så att de lätt kan sugas upp.

Ultra Powers egenskaper innefattar:

• Utbytbart batteri
  • Självstående design
  • Borstrengörare
  • Påslöst, cykloniskt system för optimalt resultat
  • Patenterat filterrengöringssystem för enkel tömning
  • 3-stegs nivåkontroll med booster-funktion
  • Flexibelt golvmunstycke med strålkastare för trånga utrymmen

Kort sagt, den nya serien Ultra Power tar sladdlös städning till en helt ny nivå och ger dig övertaget i den ändlösa kampen mot vardagssmuts.

Ultra Power lanseras under oktober till det rekommenderade priset av 3 350 SEK.

För mer information, var vänlig kontakta Gabriella Picano, PR Manager Sweden,+ 46 (0) 722 309 419 ellergabriella.picano@electrolux.se

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom