Demando.se

Platsannonser borde lämnas på den historiska skräphögen

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2017 09:11 CET

Vi vill hävda att detta sätt att agera är kvarlevor från andra tider, ett användande av gårdagens bemanningslösningar på dagens problem. På den tiden när vi i huvudsak var varuproducerande och denna produktion skedde i fabriker där arbetsuppgifter i stor utsträckning var standardiserade. Det innebar att hittade man bara någon att anställa så kunde den hyggligt snabbt lära sig arbetsuppgifterna. Under sådana förutsättningar passar det alldeles utmärkt att sätta ut en annons och be någon, vem som helst, att söka. Råder det dessutom överskott på tänkbara kandidater ja då är det ju till och med ett effektivt sätt.

Tyvärr fungerar det inte på samma sätt i dagens tjänsteproduktion. En tjänst är många gånger allt annat än standardiserad, istället blir den sällan bättre än den som utför den, och framförallt för kunden in ett stort mått av variation i tjänsten. Detta gör att för att kunna utföra en viss tjänst med viss kvalitet så måste du hitta precis den person som har det som krävs för att lösa uppgiften. Då är det inte effektivt att försöka göra det genom att hoppas att just denna ska söka det jobb du erbjuder. Det är därför vi på Demando är övertygade om att rekryteringen måste förändras. Varför ska du inte använda dina främsta medel, det vill säga de arbetsuppgifter du erbjuder, och de ersättningar du är beredd att betala för att hitta och attrahera rätt person att jobba hos dig. Vi har därför byggt en plattform där du kan göra just detta. Du kan ge personliga och riktade erbjudanden till de du behöver.

Vi har dessutom sett att detta sätt att rekrytera attraherar rätt typ av kandidater. Det vill säga de med lite mer erfarenhet, som kanske till och med trivs och presterar bra där de befinner sig, men som ändå vill och är öppna för intressanta möjligheter till en ny anställning.

Det är mot denna bakgrund vi på Demando är övertygande om att rekryteringen har allt att tjäna på att förändras från grunden.

Vi har gjort rekrytering enklare och mindre smärtsamt genom att tillgodose både arbetsgivare och arbetssökandes behov. Vi ger den arbetssökande verktyg till att vara anonym och samtidigt lyfta fram vad som krävs för att just denne ska vilja byta jobb. Arbetsgivare får tillgång till en talangbank med utvalda tech-talanger som är öppna för erbjudanden. Demando ger dessa talanger kontroll över rekryteringsprocessen och arbetsgivare chansen att hitta annars svårfångad kompetens.