LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Platt mediebild av ungdomsorganisationer

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 07:10 CEST

Varje år skrivs tusentals artiklar i svensk press om engagemanget i ungdomsorganisationer. I en ny forskningsrapport som vi idag presenterar på LSU Forum kan man tydligt se att historierna som berättas främst handlar om lek, bidrag och lokaler.
- När vi har en samhällsdebatt där ungas samhällsengagemang och delaktighet ofta beskrivs som bristande och problematiskt är det märkligt att bilden av ungdomsorganisationer saknar politiska dimensioner, skriver Seher Yilmaz, ordförande för LSU.

I dag presenterar LSU rapporten ”Bortom skandalerna – bilden av LSU:s medlemsorganisationer i media”. Sammanställningen bygger på en studie där forskarna Simon Lindgren och Ragnar Lundström på Umeå Universitet undersökt mediegenomslaget för våra medlemsorganisationer mellan 1998-2010. En av de mer uppseendeväckande slutsatserna är att de problematiseringar av ungdomars villkor och erfarenheter som präglar rapporteringen om organisationerna sker utanför den etablerade offentliga politiska debatten i Sverige.

- Lek och glädje hamnar ofta i fokus medan frågor om demokrati och deltagande är sällsynta. Vår ekonomi och våra bidrag aktualiseras – men inte resultaten av dem. Att det skrivs om problem för unga människor men inte hur ungdomsorganisationer spelar en roll att lösa dem, är ett exempel på att vi ungdomsorganisationer delvis misslyckats med att nå ut, säger Seher Yilmaz.

LSU Forum är LSU:s årliga ungdomspolitiska konferens. Temat för i år är "Ungas engagemang". Under dagens anordnas seminarier och debatter kring bland annat ungdomsorganisationers roll i klimatarbetet, ungdomsorganisationer i media och ideella erfarenheter i arbetslivet. I år inleder ungdomsminister Nyamko Sabuni konferensen med att tala om regeringens framtida ungdomspolitik. Under dagen deltar bland andra Erik Amnå (professor Örebro Universitet), Carl Mossfeldt (VD Tällberg Foundation) och en lång rad engagerade i ungdomsorganisationer.

Både sammanställningen "Bortom skandalerna" samt den ursprungliga vetenskapliga rapporten kan laddas ner från www.lsu.se/medierapport.

Praktisk information LSU Forum
LSU Forum arrangeras fredagen den 29 oktober klockan 12.00 - 18.00 på Citykonferensen i centrala Stockholm. Deltagande är gratis. Hela programmet och möjlighet att anmäla sig hittar du på www.lsu.se/lsuforum. Journalister är välkomna att delta.

Fullständigt program finns bifogat pressmeddelandet.

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 76 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet. Följ LSU på Facebook,Twitter och på Ordförandebloggen. LSU:s representanter i FN och EU under 2010 följer du på Representantbloggen.