Time PR AB

Plattformslastcell med integrerat överbelastningsstopp

Pressmeddelande   •   Sep 07, 2010 10:16 CEST

Applikationer inom livsmedelsindustrin eller farmasektorn utgör speciella utmaningar för de komponenter som används inom dessa områden. Av hygieniska skäl måste anläggningar, för t.ex. fyllning av drycker, rengöras dagligen med speciella rengöringsmedel och vatten eller ånga. Om elektriska komponenter förekommer där måste de uppfylla den höga kapslingsklassen IP68 eller till och med IP69K. HBM lanserar nu sin plattformslastcell PW25 på marknaden speciellt för sådana applikationer. Den nya plattformslastcellen, som till att börja med är tillgänglig med en maximal kapacitet av 20 kg, är genom sin konstruktion hermetiskt kapslad. Lastceller med en maximal kapacitet av 10 kg är under förberedelse.

Huset utgörs helt av rostfritt stål varför lastcellen är okänslig mot alla rengörings- och desinficeringsmedel som för närvarande används inom livsmedelsindustrin. Det fullständigt cylindriska utförandet innebär att PW25 kan rengöras på enklaste sätt.

Plattformslastcellen har ett integrerat överbelastningsstopp som förhindrar att den skadas om lasten är för tung. Detta överbelastningsstopp är integrerat i den hermetiska kapslingen så att en förorening av överbelastningsspalten inte är möjlig. Applikationer kan hittas överallt där hygienen är av största vikt, som inom till exempel bioteknologin, farmasektorn eller livsmedelsindustrin, vid exempelvis fyllnings- och förpackningsmaskiner, i kombinationsvågar med flera mäthuvuden (multihead combination weighers - MHC) eller i statiska vågar.

Mera information på www.hbm.com.

Bildunderskrift: Den nya PW25 plattformslastcellen från HBM är hermetiskt kapslad och är försedd med ett integrerat överbelastningsstopp.

För mer information, bilder och frågor, kontakta:

Andreas Wadensten, Time PR, e-post: andreas.wadensten@time.se, telefon: +46 709-77 90 90.

Om HBM

Alltsedan 1950 har HBM Group arbetat upp ett världsomspännande gott rykte i test- och mätbranschen. Det bygger på företagets tillförlitliga och exakta lösningar för omvandling och mätning i ett brett urval branscher. Som en världsledande teknik- och marknadsledare erbjuder företaget i dag produkter och tjänster över hela mätspektrat, från virtuell till fysisk testning. Bland produkterna återfinns såväl sensorer, instrument och datainsamlingssystem som programvara för test, analys och hållbarhetsprovning.

Mer information finns på www.hbm.com.