Plezuro

Plezuro går mot strömmen

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2011 13:54 CET

Det har sett mörkt ut för klädbranschen ett tag och redan i oktober reade många av de stora kedjorna ut sina vinterkollektioner. Branschen försöker rea sig ut ur krisen har det hetat. I den lilla kläd- och smyckesbutiken Plezuro har man valt att göra precis tvärtom. Här har man istället försökt få kunden att göra sina köp långsiktigt och har tagit starkt avstånd från "slit- och slängkonsumtion".
- Vi har varit noga med att sätta ett värde på våra varor sedan starten, berättar butikens ägare Johanna Westin. Vi försöker hålla hög kvalité och stor unicitet på vårt utbud och vill att kunderna ska vårda det de köper här som sina käraste ägodelar. Tanken är att de ska vilja och kunna behålla plaggen och smyckena en lång tid framöver.

Strategin var till en början trögjobbad, men har med troget långsiktigt tänkade blivit lönsamt för butiken på Rörstrandsgatan i Stockholm. Sedan starten för fyra år sedan har omsättningen och lönsamheten stadigt ökat och årets fösäljning ligger 30 procent över föregående års försäljning. Kunderna efterfrågar sällan rea eller lägre priser i butiken, utan förstår värdet i det unika utbudet.
- Risken när man rear för ofta är att man själv sänker värdet på sin verksamhet och sina produkter. Kunderna handlar inte längre för att de gillar produkterna, utan för att det är billigt. Det eggar bara till ännu mer slit- och slängkonsumtion och det vill inte vi bidra till, säger Johanna.

För Johanna handlar företagande om så mycket mer än att tjäna pengar och öka omsättningen och hon menar att det är farligt att stirra sig blind på siffror. Då tappar man hjärtat med verksamheten menar hon. Hennes fokus ligger på att kunna driva ett företag i klädbranschen med gott samvete. Hon vill inspirera till ett mer hälsosamt förhållandesätt till kläder och konsumtion.
- Vi kommer inte kunna fortsätta konsumera på det vis vi gjort, det finns inte resurser till det.

Den lilla butiken Plezuro på Rörstrandsgatan är en av Stockholms mest omtalade oberoende butiker och befinner sig i framkant när det kommer till att mixa mode, musik, konst och livsstil. I butiken blandas oetablerade märken med ett handplockat vintagesortiment. Allt i en unik upplaga. Plezuro har beskrivits som "like a sweet raisin in the cake" (daysinsweden.com) och "ett litet guldkorn som man gärna återkommer till när man väl hittat den" (whatsupsthlm.se).

Butikens ägare, Johanna Westin, har sedan starten för snart fyra år sedan frekvent ordnat vernissager, teater, spelningar och tävlingar, såsom Plezuro Illustration Challange och gästspel med bland andra Anna Järvinen. Stylister och press välkomnas att låna varor ur butiken. www.plezuro.se