Plezuro

Plezuros klänningshöst

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2012 12:49 CEST

I samband med att Plezuro firar 5-års jubileum släpps butikens andra kollektion. Höstkollektionen består som vanligt av klänningar, som blivit lite av butikens specialitet.
- Vi vill att våra plagg ska vara de som kvinnor plockar fram när de inte vet vad de ska ha på sig och som de behåller länge i sina garderober, berättar Johanna Westin som driver butiken och designat kollektionen.

Den 1 september 2007 startade då 23-åriga Johanna Westin butiken Rörstrandsgatan 28 i Stockholm, med drömmen om att sälja sin egen och andra mindre kreatörers design. Fem år senare släpps Plezuros andra riktiga kollektion, designad av Johanna. Det blir hennes sista kollektion, till nästa säsong tar en annan ung förmåga över designbiten i företaget.
- De här fem åren har varit slitsamma men oerhört nyttiga och lärorika. Jag har insett att jag kanske mer är en entrepenör än designer, berättar Johanna.

Trots detta är Johanna mycket nöjd med sin kommande höstkollektion. Precis som i den första kollektionen, som släpptes i våras, har stor hänsyn tagits till kundernas önskemål. Fem års daglig kundkontakt har gett butiksägaren stor kunskap om vad kvinnor söker, önskar och inte önskar på plagg.
- Den kunskapen är oväderlig och är det jag kommer bidra med i arbetet med de kommande kollektionerna, säger Johanna.
Plezuros nästa kollektion kommer designas av Johanna Nordlöf. En ung egenlärd tjej som tidigare sålt sina alster i butiken.
- Jag är bra på att se vilka talanger människor har och Johanna har verkligen den naturliga talangen att designa kläder, säger Johanna Westin.

5-års jubileumet kommer firas i dagarna fyra och avslutas med Birkastans dag den 2 september.
- Vi ordnar releasefest för kollektionen torsdagen den 30 augusti och har ett lanseringserbjudande hela helgen till och med Birkastans dag, berättar Johanna.
På väggarna i butiken kommer bilder på den nya kollektionen sitta. Hälften av bilderna har Johanna tagit och på den andra hälften är hon själv modell. Efter många år bakom kameran har hon äntligen tagit steget in framför den och istället har hennes mamma fått agera fotograf.
- Det känns ju lite lustigt att ha bilder på sig själv på väggarna i sin egen butik, men när man är liten får man helt enkelt trolla med den tid och de möjligheter man har, säger hon med ett leende.

Kollektionen är uppsydd i en begränsad upplaga på femton stycken per plagg och färg. Förutom i Plezuros egen butik och webshop kommer man kunna hitta kollektionen i butiker som Schmäck i Umeå och Flique i Underjorden i Malmö.

Information om releasefesten:
Plats: Plezuro, Rörstrandsgatan 28 i Stockholm
Datum & tid: 30/8 kl 18-20
Mer info: https://www.facebook.com/events/521330967882850/
www.plezuro.se

Den lilla butiken Plezuro på Rörstrandsgatan är en av Stockholms mest omtalade oberoende butiker och befinner sig i framkant när det kommer till att mixa mode, musik, konst och livsstil. I butiken blandas oetablerade märken med ett handplockat vintagesortiment. Allt i en unik upplaga. Plezuro har beskrivits som "like a sweet raisin in the cake" (daysinsweden.com) och "ett litet guldkorn som man gärna återkommer till när man väl hittat den" (whatsupsthlm.se).

Butikens ägare, Johanna Westin, har sedan starten för snart fem år sedan frekvent ordnat vernissager, teater, spelningar och tävlingar, såsom Plezuro Illustration Challange och gästspel med bland andra Anna Järvinen. Stylister och press välkomnas att låna varor ur butiken. www.plezuro.se