Peace & Love

Peace & Love presenterar scen för National

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 17:47 CEST

Peace & Love presenterar scen för National

I år samarbetar Peace & Love och skivbolaget National och presenterar en egen scen med följande hittills klara artister:

Alice In Videoland
Torkel Rasmusson och Kjell Westling
The Baboon Show
Little Marbles
Gaby & The Guns
Skilla
Hägga & The Thiefs from the North

Little Marbles
Charmiga Little Marbles kommer att framträda. Deras urstarka solbeströdda popkarameller á la tidiga Ted och lite mer småskruvade excesser á la tidiga Pugh lämnar ingen oberörd.
Förra året släpptes deras debutalbum Vi accepterar mitt kaos.

Little Marbles kan redan nu räknas till de mer etablerades unga banden: Extraordinärt framgångsrik var spelningen på Peace & Love i fjol, av flera rent av ansedd som festivalens främsta! På allmän begäran är de nu tillbaka.

The Baboon Show
De startade som ett liveband och fick kvickt rykte om sig som en fantastisk upplevelse live. Målsättningen uttalade de till att göra ett av de 10 bästa punkalbumen som någonsin. En av bandets självklara blickpunkter är sångerskan Cecilia, vilken är ett stort fan av Kate Bush och Morrissey. Själv låter hon snarare som en blandning av Patti Smith och en kvinnlig Johnny Rotten. The Baboon Show har precis avslutat en framgångsrik Frankriketurné och är aktuella med sin Best Of.

Alice In Videoland
Med en av landets kaxigaste tjejer på sång, slamriga trummor, tunga elektroniska basgångar och en syntgitarr har Alice in Videoland på kort tid etablerat sig som en av Sveriges pålitligaste liveakter! Via en skön blandning av EBM, punk, synth och 80-talsrock har de tagit svenska klubbar och festivaler med storm. Vilket bl. a renderade i att de utsågs till "Bästa Skandinaviska nykomling" vid SAMA -2004 (Scandinavian Alternative Music Awards). Bandet är just nu aktuella med singeln Psycobitch.

Gaby & The Guns
"Lunds bäst bevarade hemlighet" kallades nyligen detta popband, vars förföriska svenska pop på senaste tiden cirkulerat på mer och mer folks läppar. Efter att antal bejublade framträdanden senaste månaderna, däribland support åt både Navid Modiri och Miss Li samt skivkontrakt och festivalbokningar ser framtiden ljus ut. Snart släpps nya singeln Hemlighet med tillhörande video. Debutalbum i höst

Torkel Rasmusson och Kjell Westling var bägge verksamma i legendariska Blå Tåget ända från starten 1968 - Torkel som sångare och låtskrivare, Kjell som musiker. I samma veva som Blå Tåget lade ner för gott häromåret inleddes ett samarbete som resulterade i cd:n Slag efter Slag som kom 2004. Bl. a förärades den med en Grammisnominering i visklassen. Den nya produktionen, Mycel,

kan sägas vara en uppföljning av Slag efter slag och den håller tveklöst samma höga klass. Den innehåller litterära sånger med en genomarbetad musikalisk gestaltning av ett helt unikt slag.

Skilla
Ny lovande akt, inom kort aktuell med singeln Summer in december.

Hägga & The Thiefs From the North
Bara det att frontmannen beskrivits som "en finsk cowboy på speed" gör ett besök på spelningen mer eller mindre obligatoriskt! Musikaliskt rör man sig inom genren folkpop, alternativt det man i USA kallar "freaky folkmusik" - men den genomsyras också av svensk folkmusik, blues, rock och pop, där den röda tråden utgörs av Häggas yviga vibratosång och fingerplockandet på den nylonsträngade gitarren.

Kontakt National, ullis@national.se 070-532 12 25, 040-611 10 39
Presskontakt Peace & Love, Ronny Mattsson, ronny@peaceandlove.nu, Tel: 073-659 75 35