Swedbank

PMI sjönk till 46,4 i augusti

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 09:09 CEST

Nu förstärks bilden av lågkonjunktur i tillverkningsindustrin.

- För andra månaden i rad befinner sig PMI utanför tillväxtzonen. PMI sjönk till 46,4 i augusti, från 48,6 i juli.

- Krympande produktion, orderingång och sysselsättning bidrog till indexnedgången. Samtliga delindex, förutom leverantörernas leveranstider, ligger nu under 50-strecket. Bilden av en lågkonjunktur i tillverkningsindustrin har förstärkts.

- Företagen har skruvat ned sina expansionsplaner rejält. Index sjönk till 49,5, jämfört med 58,7 i juli. Inte sedan 1998 har tillverkningsindustrin uppvisat så stor pessimism om det närmaste halvåret.

- Kombinationen av ett samtidigt svagare efterfrågetryck och ett fortsatt högt pristryck är unik i PMI:s historia (som började 1994). Att PMI understiger 50-strecket samtidigt som index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser noterar 70,2 innebär en belastning för många tillverkningsföretag. Nedgången i augusti, från 76,8 i juli, är således en välkommen utveckling.

Nästa publicering: Onsdagen den 1 oktober 2008

För ytterligare information:
Cecilia Hermansson, Ekonomiska sekretariatet,Swedbank, tfn 08-585 915 88, cecilia.hermansson@swedbank.se
Svante Axelsson, SILF, 08-752 16 70, professionals@silf.se
Hans-Gunnar Gustavsson, SILF, 08-752 16 73, professionals@silf.se