Exist Nu AB

Podcast om suicidprevention - HJÄRNPODDEN

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2015 10:58 CET

Varje år tar drygt 1500 personer sitt liv i Sverige. Sedan 1990 visar statistiken en sjunkande trend och det här programmet vill belysa de faktorer som kan hjälpa till att förebygga suicid – här i Sverige och internationellt.

Suicidprocessen kopplar ur hjärnans normala bedömningsförmåga och gör att vår rationella förmåga tillfälligt sätts ur funktion. Därför är det viktigt att förstå hur anhöriga, medarbetare och vård kan göra en påtaglig skillnad för individer med suicidnära tillstånd. Anna Baran är psykiater och berättar mer om detta i Hjärnpodden. för att ta sitt liv är depression, psykisk ohälsa, ekonomiska problem, förlust av arbete, tillgång till metoder, att leva ensam, skilsmässa, att vara man, ålder 45-64 år, migration, yrke (veterinär, läkare, apotekare, kemister och bönder), stressfaktorer, exponering för suicid i närmiljön.

Hur kan man förebygga suicid i samhället – i stort och smått?

Vad kan vi göra för att nå fram till en suicidnära person och hur gör man det?

I dag intervjuar jag Anna Baran, överläkare i psykiatri, som har intresserat sig särskilt för de hör frågorna.

Länk till Annas blogg hittar du här: http://www.suiprev.wordpress.com/

HIT KAN DU VÄNDA DIG FÖR ATT FÅ HJÄLP:

Självmordslinjen har öppet dygnet runt och nås på telefonnummer 90101. Man kan även chatta. https://mind.se/sjalvmordslinjen/

Nationella hjälplinjen http://www.hjalplinjen.se har öppet alla dagar mellan 13-22. Telefonnummer: 020-22 00 60

Bris för barn, telefonnummer: 116 111, måndag-fredag 15-21, helger 15-18 och för vuxna, telefonnummer: 077-150 50 50, måndag-fredag 10-13. https://www.bris.se/

Riksförbundet för suicidprevention och efterlevandes stöd (spes.se) har jourtelefon varje kväll mellan 19-22. Telefonnummer: 08-34 58 73

Jourhavande medmänniska: 08-702 16 80 Alla dagar mellan 21-06.

Röda korsets telefonjour 0771-900 800 och chatten jourhavande kompis.

Jourhavande präst når du mellan kl 21 och 06 på telefon 112.

Exist Nu AB - i frågor om hjärnan.

Exist.se föreläser i frågor gällande hjärnan i skolan och på jobb med fokus på hur vi kan arbeta främjande och förebyggande för en god hjärnkapacitet på jobbet.

Kristina Bähr är utbildad barnläkare med lång erfarenhet med personalfrågor som chefshandledare, chefscoach och tidigare mångårig erfarenhet av fackligt arbete inom läkarförbundet.

Föreläsningar, handledning med fokus på hjärnans kapacitet och förmåga.