Protect Data AB

Pointsec ger stark mobil säkerhet för Windows Mobile Software for Pocket PC

Pressmeddelande   •  Jun 24, 2003 10:00 CEST

– Pointsec® for Pocket PC tillför automatisk realtidskryptering för all data samt erbjuder obligatorisk accesskontroll och fjärrhjälp

Protect Datas dotterbolag Pointsec Mobile Technologies, världsledande inom mobil datasäkerhet, kan i dag tillkännage att Pointsec® for Pocket PC 2.0 stöder Windows Mobile 2003 Software for Pocket PC, Microsofts senaste version av mjukvara för Pocket PC.

Pointsec® for Pocket PC 2.0 är en förstklassig säkerhetsprodukt för handdatorer som baseras på Windows Mobile. Säkerhetslösningen erbjuder automatisk realtidskryptering av all data på handdatorn, inklusive Microsoft Outlook e-post, Notes, Pocket Word, m.m. Dessutom skyddar Pointsec for Pocket PC 2.0 automatiskt data som lagrats på löstagbara minnen som MicroDrives, MultiMedia Cards (MMC), Secure Digital (SD) Cards och Compact Flash (CF) Cards. På detta sätt skyddas all personlig och företagsägd information på enheten.

Pointsec for Pocket PC 2.0 installeras lätt via en central punkt och erbjuder en stark obligatorisk accesskontroll samt alternativa inloggningsmetoder. De unika inloggningsteknikerna PicturePIN™ och QuickPIN™ är nya och innovativa alternativ till traditionella alfanumeriska lösenord. Bildbaserade lösenord är betydligt lättare att komma ihåg och mer användarvänliga vid användning av handdatorer med små skärmar och svåranvända tangentbord.

– Vi är glada att Pointsec stöder Windows Mobile 2003 Software – Microsofts senaste generation mobila operativsystem. Pocket PC 2003 erbjuder en lång rad förbättringar för användaren, inkluderat bättre trådlös kommunikation, bättre meddelandefunktioner, spännande multimediemöjligheter och mycket annat. I takt med att Windows Mobile Software for Pocket PC erbjuder allt högre funktionalitet kommer Pointsec att finnas där och erbjuda mobil säkerhet utan motstycke med Pointsec for Pocket PC 2.0, säger Peter Larsson, vd för Pointsec Mobile Technologies.

– Pointsec for Pocket PC ger ytterligare värde till Windows Mobile 2003 Software for Pocket PC genom att erbjuda transparent, lättanvänd och trygg mobil säkerhet. Microsofts målsättning med Windows Mobile är att göra en mycket bra plattform ännu bättre. Som Microsoft Windows Mobile 2003 Launch Partner hjälper Pointsec oss att nå det målet genom att förbättra säkerheten för Windows Mobile-baserade enheter ytterligare, säger Mary Rose Becker, ansvarig för Mobile Devices Division på Microsoft Corp.

Utöver 128-bits AES realtidskryptering och obligatorisk accesskontroll tar Pointsec for Pocket PC hänsyn till prestanda och batteritid i Pocket PC 2003 genom att dekryptera data bara när den ska användas. Produkten arbetar utan märkbar tidsförlust. Dess exceptionella användarvänlighet och tillförlitlighet borgar för nöjda användare. Som en del av introduktionen av Windows Mobile 2003 kommer Pointsec for Pocket PC 2.0 att bli tillgänglig för miljontals Pocket PC-användare som en förstklassig produkt som gör fördelarna hos Windows Mobile Software for Pocket PC än mer användbara. För mer information om Pointsec Mobile Technologies, produkter och bilder, se www.pointsec.com.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Peter Larsson, vd, Pointsec Mobile Technologies AB, tel. 08-459 54 91 alt. 0708-32 72 68

Pointsec Mobile Technologies AB är ett helägt dotterbolag till Protect Data AB. Företaget utvecklar och marknadsför accesskontrolls- och krypteringssystem för bland annat stationära och bärbara datorer, handdatorer, smarta telefoner m.m. Pointsec Mobile Technologies har 47 anställda och kontor i San Francisco, New York och Chicago i USA, i Cambridge i Storbritannien, i

Düsseldorf i Tyskland och i Stockholm, Falun och Sundsvall. Besök även: www.pointsec.com.

Protect Data AB är en koncern som erbjuder heltäckande IT-säkerhetslösningar för stora företag och organisationer. Företaget fokuserar idag på fyra affärsområden: digitala identiteter och resurssäkerhet, nätverkssäkerhet, antivirus och innehållssäkerhet, samt konsulttjänster för informationssäkerhet. Inom dessa områden erbjuder man heltäckande IT-säkerhetslösningar baserade på bland annat accesskontroll- och krypteringssystem, antivirussystem, brandväggar, digital vakttjänst, användaridentifiering och innehållskontroll, säkra VPN- och PKI-lösningar, digitala signaturer samt system för säkra transaktioner. Protect Data är marknadsledande i Norden inom sitt affärsområde och har dotterbolag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Storbritannien och USA. Protect Data har ca 100 anställda och är noterat på Stockholmsbörsen. Besök även: www.protectdata.com.