Protect Data AB

Pointsec i strategiskt samarbete med F-Secure

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2003 09:19 CEST

- Pointsecs mobila säkerhetslösningar inkluderar nu även stöd för Symbian-plattformen, F-Secure Anti-Virus och Innehållskontroll

Två av världens ledande mjukvaruföretag inom IT-säkerhetssektorn, Pointsec Mobile Technologies och F-Secure, inleder ett strategiskt samarbete. Genom detta kan Pointsec erbjuda F-Secure Anti-Virus och Innehållskontroll. Dessutom förvärvar Pointsec FileCrypto-produkterna från F-Secure. Samarbetet gör det möjligt för Pointsec att erbjuda sina kunder en komplett säkerhetslösning för alla mobila enheter, som bärbara datorer, handdatorer och smarta telefoner.

- F-Secures produkter för antivirus och innehållsskydd är en naturlig utökning av de säkerhetsprodukter vi redan har. Nu kan vi även erbjuda skydd mot attacker över Internet. Blaster-viruset och dess föregångare visar tydligt behovet av personliga brandväggar för alla mobila användare, säger Thomas Bill, vd för Pointsecs moderbolag Protect Data.

- Mobila enheter har blivit affärsverktyg i det dagliga arbetet och innehållet måste skyddas lika noga som i bärbara och stationära datorer. Vi är glada att inleda detta samarbete med ett ledande IT- säkerhetsföretag och genom detta kunna erbjuda F-Secures antivirus- och innehållskontrollprodukter för mobila användare, säger Risto Siilasmaa, vd och koncernchef för F-Secure Corporation.

Samarbetet innebär ett överförande av samtliga F-Secure FileCrypto- produkter för Windows, Pocket PC och Symbian. Produkterna inkluderar F- Secure® FileCryptoTM, F-Secure® FileCryptoTM for Nokia Communicator 9200, F-Secure® FileCryptoTM for Sony Ericsson P800 samt F-Secure® FileCryptoTM for PocketPC. Som en del av överförandet kommer Pointsec omedelbart att ta ansvar för supporten för samtliga FileCrypto-produkter och integrera produkterna med de hittillsvarande mobila lösningarna under Pointsecs varumärke.

- Med det här samarbetet uppnår vi visionen att kunna skydda all information som finns på olika mobila enheter genom accesskontroll och kryptering. Vi kan erbjuda våra kunder en förstklassig lösning för Symbian, en av mobilbranschens snabbast växande plattformar för mobila enheter och samägt av Nokia, Sony Ericsson, Siemens, Samsung, Ericsson, Panasonic och Psion. Utöver detta finns de lösningar vi redan erbjuder för Windows, Palm och Pocket PC, säger Thomas Bill.

Pointsec har nyligen utsetts till "Leader" i Gartners Magic Quadrant för mobil datasäkerhet och har fått mycket beröm för sin patentsökta PicturePIN(TM) och QuickPIN(TM) inloggningssystem, vilket ersätter traditionella alfanumeriska lösenord med ett lättmemorerat bildbaserat lösenord. Tillskottet av F-Secures lösningar för Windows-baserade datorer, Pocket PC och smarta telefoner som Nokia Communicator 9200 och Ericsson P800 kommer att förstärka Pointsecs position som marknadsledande på den mobila säkerhetsmarknaden.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Thomas Bill, vd, Protect Data AB, tel 08-459 54 95 alt. 0705-42 62 71 Peter Larsson, vd, Pointsec Mobile Technologies, tel. 08-459 54 91 alt. 0708-32 72 68 Risto Siilasmaa, President and CEO, F-Secure Corporation, tel. +358 9 2520 5510 Jaana Sirkiä, Communications Manager, F-Secure, tel. +358 9 2520 5290

Pointsec Mobile Technologies AB är ett helägt dotterbolag till Protect Data AB. Företaget utvecklar och marknadsför accesskontrolls- och krypteringssystem för bland annat stationära och bärbara datorer, handdatorer, smarta telefoner m.m. Pointsec Mobile Technologies har 47 anställda och kontor i San Francisco, Washington DC och Chicago i USA, i Cambridge i Storbritannien, i Düsseldorf i Tyskland och i Stockholm, Falun och Sundsvall. Besök även: www.pointsec.com. Protect Data AB är en koncern som erbjuder heltäckande IT- säkerhetslösningar för stora företag och organisationer. Företaget fokuserar idag på fyra affärsområden: digitala identiteter och resurssäkerhet, nätverkssäkerhet, antivirus och innehållssäkerhet, samt konsulttjänster för informationssäkerhet. Inom dessa områden erbjuder man heltäckande IT-säkerhetslösningar baserade på bland annat accesskontroll- och krypteringssystem, antivirussystem, brandväggar, digital vakttjänst, användaridentifiering och innehållskontroll, säkra VPN- och PKI-lösningar, digitala signaturer samt system för säkra transaktioner. Protect Data är marknadsledande i Norden inom sitt affärsområde och har dotterbolag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Storbritannien och USA. Protect Data har ca 100 anställda och är noterat på Stockholmsbörsen. Besök även: www.protectdata.com.

F-Secure är ledande leverantör av centralt administrerade datasäkerhetssystem för den mobila företagsamheten. Företagets prisbelönta produkter inkluderar bland annat antivirus, filkryptering, och nätverkssäkerhet för ledande plattformar från stationära datorer till servrar och från bärbara datorer till handdatorer. F-Secure grundades 1988 och är noterat på Helsingforsbörsen [HEX:FSC] sedan november 1999. Huvudkontor finns i Helsingfors. Det amerikanska huvudkontoret finns i San Jose i Kalifornien. Lokala kontor finns i Tyskland, Sverige, Japan Storbritannien och i USA. F-Secure har även ett nätverk av återförsäljare och distributörer i över 90 länder världen över. Genom licenser och distributionsavtal är företagets säkerhetslösningar tillgängliga för produkterna från ledande tillverkare av mobila enheter, såsom Nokia och HP. www.F-Secure.com

Symbian är en av de ledande plattformarna för mobila enheter och är ägd av Nokia, Sony Ericsson, Siemens, Samsung, Ericsson,Panasonic och Psion.