Protect Data AB

Pointsec tecknar avtal med FMV

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 08:57 CET

Pointsecs lösning skyddar information för 5 000 PC-användare inom totalförsvaret

Protect Datas dotterbolag Pointsec, världsledande inom mobil datasäkerhet, har tecknat avtal med FMV (Försvarets Materielverk), som valt Pointsecs krypteringslösning för att skydda information åt försvarsmaktens medarbetare som använder bärbara och stationära PC-datorer. Upphandlingen omfattar i första fasen licenser för 5 000 användare, med en option på ytterligare 5 000 i ett senare skede. Leverans och fakturering beräknas ske under andra kvartalet 2006.

FMV, har genomfört upphandlingen på uppdrag från Försvarsmakten. Bakgrunden till upphandlingen är att antalet bärbara PC inom totalförsvaret har ökat och att dessa inte bara används i skyddade miljöer, utan också i hemmet och på resor. Då ökar också risken för att känslig och hemlig information läcker ut i händelse av stöld eller om en dator tappas bort. Pointsec gör det möjligt att automatiskt och i realtid skydda hela eller valda delar av hårddisken med stark kryptering, så att dessa data bara är tillgängliga för behöriga användare.

Försvarsmakten kommer att använda Pointsecs säkerhetslösning tillsammans med ett befintligt smartcard-baserat system för användaridentifiering. Vid driftsättningen utnyttjas Pointsecs öppna arkitektur som väsentligt förenklar arbetat med att integrera krypteringsfunktionerna med externa lösningar för säker identifiering.

– Vår säkerhetslösning är väl beprövad och certifierad både för civilt och militärt bruk, och avtalet med den svenska försvarsmakten förstärker Pointsecs ledande ställning som leverantör till försvarssektorn, med dess speciella krav och förutsättningar, säger Peter Larsson, VD för Pointsec.

Bland Pointsecs försvarskunder märks sedan tidigare USA:s armé och försvarsdepartement, det holländska försvaret, liksom FMV, som sedan tidigare använder Pointsecs krypteringslösning inom myndigheten.

Pointsec har ett brett utbud av lösningar för åtkomstkontroll och kryptering för bärbara och stationära datorer, handdatorer, smarta telefoner och flyttbara minnen. Dessa fungerar på alla vanliga operativsystem. Pointsec har uppnått sin position som den främsta leverantören av lösningar för mobilt dataskydd bland annat genom att erbjuda ett starkt stöd för driftsättning och underhåll genom central administration.

För frågor och mer information, kontakta:
Thomas Bill, VD Protect Data AB, tel: 08-459 54 00

Om Pointsec
Pointsec är ett svenskt företag som är världsledande inom IT-säkerhet för mobila användare. Våra lösningar skyddar känslig information som lagras på hårddiskar och flyttbara minnen genom automatisk kryptering och stödjer de vanligaste systemplattformarna för bärbara datorer, handdatorer och smartphones. Bland kunderna återfinns en rad stora företag och myndigheter över hela världen. Pointsec AB är ett helägt dotterbolag till Protect Data AB som är noterat på OM Stockholmsbörsen (PROT). Företaget är representerat med nio egna kontor i Europa, två kontor i USA, två kontor i Indien, samt ett kontor i vardera Japan, Singapore, Australien och Förenade Arabemiraten. Mer information finns på www.pointsec.com och www.protectdata.se