Protect Data AB

Pointsec tecknar globalt avtal med ABB

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 08:52 CEST

Protect Datas dotterbolag Pointsec Mobile Technologies, världsledande inom mobil datasäkerhet, har tecknat ett koncernavtal med ABB. Pointsecs säkerhetslösning för handdatorer och smartphones blir nu ett standardverktyg, tillgängligt för alla ABB-enheter globalt.

ABB har genomfört en utvärdering av datasäkerhetslösningar för sina mobila användare, med resultatet att Pointsec® valts som koncernstandard. En bidragande faktor till valet var Pointsecs breda plattformsstöd, vilket ger möjlighet att skydda data på samtliga de handdatorer och smartphones som ABB valt som strategiska.

– Vi har noga granskat flera alternativ för att finna en enhetlig och heltäckande lösning för mobilt dataskydd som stödjer alla aktuella systemplattformar. Resultatet är att Pointsec svarar upp bäst mot dagens krav, samtidigt som vi har förtroende för att deras lösning fortsätter att utvecklas i takt med att nya behov uppstår genom förändringar i vår systemmiljö, säger Åke Johansson, Group Senior IS Architect vid ABB.

Pointsec är en världsledande leverantör av lösningar för åtkomstkontroll och kryptering för bärbara och stationära datorer, handdatorer, smarta telefoner och flyttbara minnesenheter. Lösningarna fungerar på alla vanligt förekommande operativsystem och plattformar för mobil IT, bland annat smartphones från Nokia och Sony Ericsson.

– Som utvald leverantör till ABB får vi en global kund med högt ställda krav – vi måste ligga i framkant inom produktutvecklingen och samtidigt kunna erbjuda en stark och erfaren organisation. Deras val av Pointsec visar tydligt att vår inriktning på att stödja globala verksamheter med ett stort antal mobila användare har blivit en viktig konkurrensfördel, säger Peter Larsson, VD för Pointsec Mobile Technologies.

Koncernavtalet mellan ABB och Pointsec innebär att beställningar och leveranser sker fortlöpande enligt överenskomna villkor, baserat på en installationsplan som sträcker sig över flera år. Avtalet är ett av de första globala avtal som träffats specifikt avseende handdatorer och smartphones och ett bevis på att marknaden för den här typen av mobila enheter nu mognar.

Med sina säkerhetslösningar för den mobila miljön har Pointsec en stark och framgångsrik kundbas
bland stora organisationer världen över. Framgångarna har bland annat nåtts inom konsultbranschen (Capgemini med flera), bland myndigheter (amerikanska justitiedepartementet, amerikanska försvarsdepartementet, U.S. Drug Enforcement Agency, med flera), inom läkemedelsindustrin (AstraZeneca med flera) och inom IT- och telekomsektorn (Ericsson, Telia med flera).

För frågor och mer information, kontakta:
Peter Larsson, VD, Pointsec Mobile Technologies
tel. +1 708-479-3488 / +1 708-954-6986, e-post: peter.larsson@pointsec.com
Thomas Bill, VD Protect Data AB, tel. 08-459 5495 / 070-542 6271, e-post: thomas.bill@protectdata.com

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Om Pointsec
Pointsec Mobile Technologies är ett svenskt företag som är världsledande inom IT-säkerhet för mobila användare. Våra lösningar skyddar känslig information som lagras på hårddiskar och flyttbara minnen genom automatisk kryptering och stödjer de vanligaste systemplattformarna för bärbara datorer, handdatorer och smartphones. Bland kunderna återfinns en rad stora företag och myndigheter över hela världen. Pointsec Mobile Technologies AB är ett helägt dotterbolag till Protect Data AB som är noterat på OM Stockholmsbörsen (PROT). Företaget är representerat med elva egna kontor i Europa och Mellanöstern och fyra kontor i USA. Mer information finns på www.pointsec.com och www.protectdata.se.

Om ABB
ABB (www.abb.com) är en ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 105 000 medarbetare.