RFSL

Polis fängslar hbt aktivister i Vitryssland. RFSL Kräver att regeringen agerar!

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2006 09:07 CET

Under onsdagskvällen grep polisen i Vitryssland sju hbt aktivister. Efter ingående förhör på Zheleznodorozhnyi Borrow polisstation släpptes senare fyra av de gripna.

Gripandet skedde då personerna hade ett möte för att planera en internationell hbt konferens i Vitryssland. Det är inte första gången som polisen agerar på det här sättet. Tidigare har polisen stoppat Pride firanden i just vitryssland.

- Händelsen visar än en gång på den svåra situationen för hbt personer i Vitryssland, säger Sören Andersson, förbundsordförande i RFSL. Det är inte första gången som polisen agerar på det här sättet. Tidigare har polisen stoppat Pride firanden i just vitryssland, nu är det dags att den svenska regeringen agerar.

I den svenska regeringsförklaringen som den nya regeringen lade fram, lyfte man hbt personers mänskliga rättigheter i ett internationellt perspektiv. Polisen tog vid förhören noga reda på programmet för konferensen, deltagarlista och var konferensen skall hållas. De internationella gäster var av speciellt intresse för polisen att ta reda på. Tre aktivister kvarhölls sedan de övriga hade släppts. En av dem är Viachaslau Bortnik som tidigare har tagits in till förhör av polisen och tvingats att avgå som ordförande för sin organisation efter reella hot av polisen.

- RFSL kräver helt att regeringen agerar kraftfullt mot vitryssland.
Den svenska regeringen måste protestera mot de övergrepp som hbt aktivisterna i vitryssland har blivit utsatta för och verka för att de som fortfarande sitter fängslade blir omedelbart frigivna.

RFSL:s förbundskansli
E-post: forbund@rfsl.se