Föreningen för Demokrati i Iran

Polisanmälan mot den islamiska republiken av Irans ambassad

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2009 00:47 CEST

Ardavan Khoshnood, Ordförande
ardavan@setiz.se

Datum: 2009-07-15
Nr: 04

Den 26 juni 2009 stormades den islamiska republiken av Irans ambassad i Stockholm av iranska demonstranter. Efter demonstrationen kom det fram vittnesmål om att ambassadpersonalen var beväpnade med elektriska batonger, knivar, påkar och även pistoler.

Dessa vittnesmål kunde man bland annat ta del av i svensk media. Under exempelvis programmet "Gomorron Sverige" på SVT från 27 juni 2009, kunde vi bland annat se bilder från skadade demonstranter efter att de blivit slagna med elektriska batonger och fått skador efter att ambassadpersonalen använt knivar mot dem.

Baserad på dessa vittnesmål har Föreningen för Demokrati i Iran (FDI) idag polisanmält den islamiska republiken av Irans ambassad i Stockholm för brott mot Vapenlagen (1996:67) samt lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254).

- Det är av stor vikt att en förundersökning påbörjas i ärendet för att fastställa ifall brott förekommit eller ej. Det är oacceptabelt att den islamiska republikens ambassad kan beväpna sig och använda vapnen också. Det här är ett klart brott mot den svenska lagstiftningen, säger ordförande för FDI Ardavan Khoshnood.

Att den islamiska republiken i Iran inte har någon som helst respekt för mänskliga fri- och rättigheter, yttrandefrihet och de allra mest grundläggande demokratiska rätter är ingen hemlighet, men att de skall kunna få bete sig på ett sådant ociviliserad sätt i ett land där lag och rättssäkerhet råder är oacceptabelt.

- Jag hoppas att polisen tar polisanmälan på högsta allvar och vidtar de nödvändiga åtgärder som behövs mot den islamiska republikens ambassadpersonal. Vi kräver att den svenska regeringen förklarar ambassadens personal för persona non grata och bryter alla sina diplomatiska relationer med den islamiska republiken, fortsätter Ardavan Khoshnood.

Kopia på Polisanmälan finns att få vid förfrågan.