Fältbiologerna

Polisen försvårar demonstrationer i Ojnareskogen

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2012 12:44 CEST

Polisen säger att de ska hjälpa Nordkalk att skövla Ojnareskogen, samtidigt som de ska värna allmänhetens rätt att demonstrera och visa sitt missnöje mot Nordkalks kalkbrott. På flera punkter har polisen försvårat det för allmänheten att demonstrera, vilket vi tycker är mycket allvarligt.

Polisen har under hela gårdagen och idag spärrat av vägarna som leder till avverkningsplatsen. De hundratals demonstranter som kommit till Ojnareskogen har behövt ta sig till fots tre kilometer för att kunna demonstrera. Vissa undantag har gjorts, ibland har polisen skjutsat personer. Folk som inte är rädda om sina bilar har kunnat ta en annan snårigare väg genom skogen till avverkningsplatsen. För gamla och barnfamiljer som inte orkat gå de tre kilometer är polisens avspärrningar ett stort problem.

-       Många som vill demonstrera vänder när de får höra att vägarna är avspärrade, säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna.  Igår kom en rullstolsbunden som ville demonstrera. Hur skulle hon ta sig dit?

-       Vårt förtroende för polisens insats i Ojnareskogen har sjunkit efter allt som hänt igår och idag. Att polisen värnar om Nordkalks arbete lika mycket som allmänhetens rätt att uttrycka sina åsikter är inget man följer i praktiken, säger Alva Snis Sigtryggsson från Fältbiologerna på plats i Ojnareskogen.

Det tog flera timmar för mat att transporteras till demonstranterna, eftersom polisen först inte ville släppa igenom mat- och vattentransporter. Polisen hade också sagt att de skulle sätta igång arbetet klockan 7 på tisdagsmorgonen. Klockan 05.30 fick vi veta att de redan var på väg.

Klockan 15.30 planerar vi idag en större demonstration vid avverkningarna och då förutsätter vi att polisen ser till att allmänheten kan ta sig till platsen enkelt, så att folk inte avskräcks från att göra sin röst hörd. Opinionen mot kalkbrottet är stort och polisen får inte försvåra för folk att göra sin röst hörd, det är vår demokratiska rättighet.

Kontakt:

Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna, på plats i Ojnareskogen
070-8142082

Alva Snis Sigtryggsson, på plats i Ojnareskogen

Senaste om Ojnare på twitter: http://live.twingly.com/ojnare
Ojnare.tumblr.com
Facebook.com/Ojnareskogen

facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna
faltbiologerna.se

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.