Polisförbundet

Polisförbundet kommenterar regeringens budget: Polisförbundet efterlyser en större tydlighet från regeringen

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 13:51 CEST

I budgetpropositionen föreslår regeringen att ytterligare 785 miljoner kronor tillförs rättsväsendet under 2009. Pengarna går i första hand till Åklagarna, Domstolarna och Kriminalvården medan Polisen får vänta med besked om ytterligare anslag. Polisförbundet efterlyser en större tydlighet från regeringens sida.

- Svensk polis är just nu inne i en intensiv utvecklingsfas. Det utbildas fler poliser än någonsin och inom de kommande två åren kommer vi att vara 20 000 poliser i Sverige. Det kostar pengar och därför vore det naturligt att regeringen inte väntar med att ge besked om budgeten för 2010 säger Polisförbundets ordförande Jan Karlsen.

Polisförbundet varnar också för att polismyndigheterna i brist på information om framtida ekonomiska satsningar ser sig tvungna att dra åt svångremmen redan nu:

- Ingen vill hamna i en situation där poliser sägs upp och därför finns det ett risk att man under 2009 avvaktar med att utveckla polisverksamheten. Något som i sin tur får konsekvenser för medborgarnas trygghet, avslutar Karlsen.

För ytterligare information eller kontakt med Jan Karlsen kontakta:
Anna Erhardt, press- och informationsansvarig Polisförbundet
E-post: anna.erhardt@polisforbundet.se