ASPO Sverige

Politik och Peak Oil

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 22:16 CET

Peak Oil är inte en fråga som bara vissa partier borde förhålla sig till utan detta är en samhällsfråga, hur ska vi klar och lindra nedgången i energianvändningen med allt som hör till detta.

Dessa frågor vill vi att politikerna kommenterar.

Var hör Peak Oil- frågan hemma?

• Vilken är rätt samhällelig instans att hantera Peak Oil?
  • Vilket ansvar har denna instans?
  • Vilken roll spelar vetenskap?

Vilket ansvar har politiker:

• För att kommunicera ”sanningar”
  • För att se till att offentliga kunskapare (myndigheter o dyl.) levererar en nyanserad bild av verkligheten
  • Att förbereda samhället på stora förändringar

Hur ska Sverige klara matförsörningen efter Peak Oil med tanke på att handelsgödsel, bekämpningsmedel, dragararbete m.m. kräver olja?

Tid: torsdag 9/12, kl 17-20.

Plats: Gästabudssalen i Hartwickska huset.

Adress: St Paulsgatan 39

Mer information finns på vår hemsida. Där även anmälan sker.

ASPO Sverige är en ideell förening vars syfte är att studera, analysera och väcka intresse för den nära förestående kulmen i jordklotets oljeutvinning. Jordklotets oljeutvinning har stadigt ökat sedan oljeålderns barndom för över 100 år sedan, och har varit en förutsättning för den ekonomiska tillväxt vi haft sedan dess. När oljeutvinningen snart når sitt maximum och börjar minska så kommer det ha en djupgående effekt på samhället. Ekonomiska och sociala konsekvenser tycks oundvikliga.