Samhall

Politiker besöker Samhall i Karlskrona

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 07:05 CEST

Inför valet tar Samhall emot politiker från alla riksdagspartier för att visa upp ett Samhall som har förändrats och förnyats – och gör nytta. Den 6 september besöker f.d. landstingsrådet Bernth Johnsson (S) Samhall i Karlskrona.

Samhall, som är ett av Sveriges största företag, startades för 30 år sedan. Uppgiften har hela tiden varit att anställa och utveckla personer med funktionsnedsättning. Företaget har genom åren förändrats från att främst ägna sig åt egen industriproduktion till att i högre grad erbjuda tjänster och bemannade lösningar ute hos kunder.

– Bilden av Samhall har inte förändrats under dessa 30 år, även om företaget gjort det. Industridominansen är borta och vi ägnar oss idag mer åt tjänster och bemannade lösningar ute hos kunder. Vi passar därför på att under valåret visa upp ett förändrat Samhall för politikerna, säger Lars Magnusson, arbetsområdeschef i Samhall.

Media är välkomna att följa besöket.

Datum: 6 september
Tid:
08.30-09.30
Plats: Rombv. 1, Verkö, Karlskrona
Övrigt: Besöket äger rum på Verkö i Karlskrona, där Samhall sedan 2001 har en bemannad lösning hos Roxtec AB. Verksamheten ger arbete åt cirka 50 medarbetare och arbetsuppgifterna består av montering, limning och förpackning av kabelgenomföringar. Utöver den bemannade lösningen på Verkö, arbetar ytterligare 110 Samhallanställda med Roxtecprodukter, på den egna produktionsenheten i Ronneby.

För ytterligare information, kontakta:

Lars Magnusson, arbetsområdeschef: 070-317 04 55
Anders Ekberg, pressekreterare: 076-101 90 55

Samhall levererar varor och tjänster till kunder inom en rad olika områden: tillverkning, montering och förpackning; lager och logistik; mark- och fastighetsservice; städning samt äldreservice. Samhall har 20 500 medarbetare på 250 orter och omsätter årligen cirka 7 miljarder kronor. Bolaget ägs av staten och har uppdraget att skapa meningsfulla och utvecklande jobb för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga.