Djurens Rätt

- Politiker, ta er i kragen när det gäller minkfarmningen!

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 13:20 CET

Riksdagen kommer i december att avslå den tidigare regeringens förslag om striktare regler för minkfarmer. Detta trots att en majoritet svenskar inte vill ha pälsfarmer i Sverige och att antalet butiker som valt bort pälsprodukter ökar. Djurens Rätt uppmärksammar under Pälsfria fredagen två av de pälsfria butikerna.

Att pälsfarmning innebär djurs lidande och död för en produkt som inte efterfrågas bevisas av det faktum att det idag finns drygt 70 företag på Djurens Rätts "Vita lista" – en förteckning över butiker och klädmärken som inte säljer kläder med päls. I Göteborg uppmärksammar Djurens Rätts stora räv MQ och KappAhl, två av de butiker som valt bort pälsprodukter från sitt sortiment, med diplom och blommor.

Var: Manifestation i Brunnsparken, Göteborg, mellan kl. 12 och 15.
När: Pälsfria fredagen, 24 november. Diplom och blommor överlämnas till KappAhl kl. 12.30 och till MQ kl. 13.

På det politiska planet kommer riksdagen i december att avslå ett förslag från den förra regeringen om skärpta regler för minknäringen. Förslaget går ut på att anpassa minkfarmningen till djurskyddslagen och skulle inneburit slutet för näringen i Sverige.

Förslaget avslås trots att en majoritet av svenskarna vill ha ett förbud av pälsfarmning i Sverige. Enligt en opinionsundersökning gjord av Demoskop på uppdrag av Djurens Rätt anser 66 procent av svenskarna att pälsfarmningen bör förbjudas. Förutom kristdemokraternas väljarkår är en majoritet av samtliga partiers väljare för ett förbud.

- Den borgerliga alliansen går i otakt med sina egna väljare. Fredrik Reinfeldt och jordbruksminister Eskil Erlandsson borde ta intryck av det. Den 7 december har politikerna chansen att ta sig i kragen när det gäller minkfarmningen i Sverige, säger Roger Pettersson, politisk chef på Djurens Rätt.

Kontakt:

Roger Pettersson
Politisk chef

Sofie Rehndell
Djurens Rätt Göteborg

Peter Nilsson

Om Pälsfria fredagen:

En internationell kampanjdag där de djur som dödas för sin päls skull sätts i fokus. Djurens Rätt arbetar för en lagstiftning som förbjuder pälsindustrin i Sverige och för att försäljningen av pälsprodukter ska upphöra.