Feministiskt Perspektiv

Politiker trakasserades av Botkyrkabyggens vd

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2014 23:15 CEST

I en krönika i Feministiskt perspektiv berättar nu Vänsterpartiets riksdagskandidat Nooshi Dadgostar om hur hon systematiskt misskrediterades av Botkyrkabyggens vd Ulf Nyqvist under ett års tid. Detta då hon, som Vänsterpartiets representant i det kommunala bolagets styrelse, motsatte sig en utförsäljning av bostadsbeståndet i Alby: "I dagligt tal skulle jag kalla detta för trakasserier."

I krönikan beskriver Nooshi Dadgostar hur trakasserierna tog sig uttryck och vilka konsekvenser de fått. >Läs mer

Anklagelserna bekräftas både av Botkyrkas kommunalråd Mats Einarsson (V) och politiska sekreteraren Elisabeth Biström (V):

Ulf Nyqvist började föra någon slags journal över allt som Nooshi gjorde, sade och skrev i till exempel debattartiklar, och han kontaktade en massa personer som satt i kommunstyrelsen och frågade ut dem om henne. Han betraktade uppenbarligen hennes engagemang i frågan som problematisk, säger hon.

Trakasserierna anmäldes aldrig. Dadgostar såg det som lönlöst:

– Jag har svårt att se att det överhuvudtaget skulle leda till något. Det är dessutom uppenbart att han kan bete sig såhär just på grund av våra olika maktpositioner. Om jag varit Mats Einarsson hade det här aldrig hänt mig, även om han också är vänsterpartist och mot utförsäljningen, säger Biström.

Uppgifterna om trakasserier tillbakavisas av Botkyrkabyggens styrelseordförande Bo Johansson i ett genmäle.

Feministiskt Perspektiv
Tegelviksgatan 40