Liberala ungdomsförbundet, LUF

Politikerna håller varandra om ryggen, det luktar illa!

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2006 10:14 CEST

Idag fick vi höra att ytterligare ett ungdomsförbund blivit återbetalningsskyldiga sedan det visat sig att de ha fuskat med antalet medlemmar. Igår beslutade riksdagen att säga nej till mandatbaserade bidrag för de politiska ungdomsförbunden. Bara Folkpartiet vill ha ett nytt system för statsbidragen.

– Det är skandal att inga andra partier än Folkpartiet är villiga och förändra ett system som upprätthåller en kultur av fusk. Under alla tider har de politiska ungdomsförbunden fuskat med medlemssiffrorna för att få högre statsbidrag än de är berättigade till. Nu senast var det SSU och Ung vänster som avslöjades, för 12 år sedan avslöjades alla de politiska ungdomsförbunden med att fuska, inklusive mitt eget, säger Fredrik Malm, ordförande för Liberala ungdomsförbundet.

– Med mandatbaserade statsbidrag för de politiska ungdomsförbunden tar man bort alla möjligheter till att fuska med medlemssiffrorna. Tyvärr är de andra partierna inte intresserade av att förändra detta system. När det gäller andra bidragsfuskare är alla beredda att ta till med hårdhandskarna, men inte när det gäller de politiska ungdomsförbunden. Detta är sånt som skapar politikerförakt, det luktar illa! avslutar Fredrik Malm.

Pressbilder på Fredrik Malm finns på www.luf.se/fredrik

Presskontakt: