Miljöpartiet de gröna

Politisk dialog ska konsolidera demokratin i Västafrika

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 16:09 CEST

Miljöpartiets representant i utrikesutskottet, Bodil Ceballos är på väg till Ouagadougou i Burkina Faso för att prata om vikten av en politisk dialog för att konsolidera demokratin. Med på resan är även Eva Göes som representant för Green Forum.

Det demokratiprojekt som konferensen ingår i startade för tre år sedan av svenska partinära biståndsorganisationer, bland dem Green Forum. Bodil Ceballos är inbjuden som svensk politiker och ska hålla ett inledningsanförande på temat "Vikten av den politiska dialogen för att konsolidera demokratin". Deltagarna kommer från Mali, Niger, Benin och Burkina Faso.

– Det är viktigt att på plats göra sig en bild av hur det svenska biståndet fungerar i de länder där vi är verksamma, i synnerhet i tider då biståndet alltmer ifrågasätts, säger Bodil Ceballos.

Bodil kommer att besöka ett förskoleprojekt i byn Nakamtenga några mil utanför Ouagadougou, samt träffa en ungdomsorganisation som arbetar med utbildning av lokalt förtroendevalda.

Besöket kan följas via twitter på twitter.com/bodilceballos

FÖR VIDARE INFORMATION:
Bodil Ceballos, 070-573 33 80