Ladbrokes

Politisk vadslagning har aldrig varit större – mångtydiga spelindikatorer i amerikanskt presidentval

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2004 10:17 CET

Ladbrokes, världens största vadslagningsföretag, konstaterar två dagar innan det amerikanska presidentvalet att omsättningen aldrig varit större på ett politiskt val. Inledande beräkningar talade om 70 miljoner kronor men Ladbrokes estimerar nu fantastiska 110 miljoner kronor från spelarna på valet mellan Bush och Kerry. Omsättningen dubbleras med all säkerhet från det amerikanska valet år 2000.

Kerry har tagit starkt på Bush under de senaste fem dagarna men med det ödesmättade budskapet från Al Qaidas Usama bin Laden under fredagen har Bush favoritskap befästs hos spelarna. Bush vinner valet till 1,67 gånger pengarna medan Kerry har det högre oddset på 2,10.

”Vi kan inte skilja kandidaterna åt i den för valet viktiga delstaten Ohio men vi ser ett stort intresse från spelarnas sida till Bush fördel i Michigan, allmänt betraktat som ett av demokraternas starkaste fästen”, säger Douglas Roos, Ladbrokes VD i Norden

Å andra sidan har resultatet i Washington Redskins sista hemmamatch korrekt indikerat vem som vinner valet varje gång sedan 1936. Om Redskins segrar har den sittande presidenten fått väljarnas stöd. I dagens match mellan Redskins och Green Bay Packer pekar oddsen åt en förlust för Bush. Green Bay Packer håller favoritskapet med 1,67 gånger pengarna vid vinst medan Redskins odds ligger på 2,10.

”Sammantaget är utgången fortfarande oviss om man tittar på flera spelrelaterade indikatorer”, avslutar Douglas Roos.

Odds amerikanska presidentvalet 2004

Vinst