FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Politisk fånge avrättad i Iran trots internationella varningar

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2014 15:09 CEST

Iranska regimen avrättade politiska fången, Gholamreza Khossravi, tidigt på söndagsmorgonen, enligt uppgifter till FFFI. Avrättningen genomfördes trots en brådskande internationell kampanj från Amnesty International igår i syfte att stoppa denna barbariska avrättning.

FFFI rapporterade igår att politiska fången Gholamreza Khossravi hade flyttats till isoleringscell i  Gohardasht-fängelset i Karaj i väntan på att hans dödsdom skulle verkställas. Han träffade enligt uppgifter sina anhöriga vid kl. 22, lokal tid, för att ta farväl av sin familj.

Prästerskapets bödlar förde bort Gholamreza Khosravi från avdelning 350 i Evin-fängelset till Gohardasht-fängelset, den 28 maj, för att verkställa hans dödsdom, enligt rapporter från människorättsaktivister.

Khosravi, 49, tillbringade 12 år av sitt liv i regimens fängelser under grym tortyr och avrättades anklagad för att stödja iranska oppositionsgruppen Folkets mojahedin och ”fiendskap mot gud”.

Amnesty International uppmanade iranska regimen på lördagen att inte avrätta politiska fången, Gholamreza Khossravi, som hade dömts för ”fiendskap mot Gud” i vad organisationen sade var en orättvis rättegång, rapporterade Reuters igår. AI:s uppmaning kom eftersom hans familj sade att de fruktade att han skulle bli avrättad genom hängning inom några timmar [läs på söndagen], tillägger Reuters.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) fördömer i starkaste ordalag senaste tidens avrättningar i Iran i synnerhet avrättningar av politiska fångar.

Förenade Föreningar för ett Frit Iran (FFFI) menar att västvärldens tystnad kring prästerskapets systematiska brott mot mänskliga rättigheter, ses från regimens sida som ett grönt ljus till att fortsätta sitt systematiska övergrepp mot iranska befolkningens grundläggande fri- och rättigheter, vilket är totalt oacceptabelt,

Sverige och utrikesminister Carl Bildt måste fördöma dagens avrättning och den senaste tidens ökade avrättningar i Iran samt framföra Sveriges starka protester mot dessa genom att kalla upp regimens ambassadör till UD.

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI) är ett nätverk av iranska föreningar i Sverige samlade kring frågan om prästerskapets flagranta kränkningar av mänskliga rättigheter och drömmen om en demokratisk förändring i Iran. www.fffi.se, @FrittIran