Socialdemokraterna i Uppsala

Politiskt ansvar krävs för kommunens arenaförsörjning

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2013 09:30 CEST

Det planerade bygget av en innebandy- och friidrottsarena i Uppsala är i fara. Bygget skulle redan ha påbörjats men Uppsala IF Friidrott och Innebandyalliansen har inte fått lånen beviljade av banken. Nu krävs ett politiskt ansvarstagande för kommunens arenaförsörjning. Uppsalas idrottsföreningar måste få koncentrera sig på det de är bra på – att ordna idrottsaktiviteter åt våra barn. Det skriver Erik Pelling i dagens UNT Sportforum.

– Två ideella idrottsföreningar har fått ägna sju år åt komplicerade juridiska turer och segdragna förhandlingar med kommersiella banker. Detta trots att såväl de inblandade föreningarna som kommunens tjänstemän påtalat realiteterna. Det är inte bara svårt utan förenat med betydligt större kostnader, även för skattebetalarna, att tvinga föreningarna att hitta finansiering hos kommersiella banker. Ingen kommersiell aktör kan konkurrera med de lånevillkor som kommunen via borgen eller ett lån kan erbjuda. Ingen kommersiell aktör är uppenbarligen heller beredd att låna ut med mindre än att kommunen beviljar borgen, säger Erik Pelling, kommunalråd (S).

– Nu står Uppsala kommun inför ett vägval. Ordnas inte finansieringen faller planerna på en innebandy- och friidrottsanläggning. Det rimmar illa med utvecklingen av idrottsstaden Uppsala men vore framförallt förödande för friidrotten, för innebandyn och för de ideella föreningarna. För Socialdemokraterna är valet självklart. Ansvaret för den uppkomna situationen är kommunens. Det är dags för Uppsala kommun att ta ansvaret. Kommunen har de ekonomiska muskler som krävs för att kunna finansiera den investering i 300-miljonersklassen det handlar om. Då kan arenan byggas och de inblandade föreningarna hållas skadelösa. Att kommunen dessutom kan ordna finansieringen till en betydligt lägre ränta och därmed spara uppemot 150 miljoner kronor är ingen nackdel, avslutar Erik Pelling.

Kontakt:

Erik Pelling, kommunalråd (S)

Mobil 076-137 78 79

Länk till artikeln: http://www.unt.se/sport/sportforum/dags-att-prioritera-arenan-i-granby-2457442.aspx