Promosalons Sverige AB

Pollutec 2012: Det ser bra ut för den internationella miljömässan

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 10:30 CEST

Läs hela presskommunikén här.

Press Release, oktober 2012

Pollutec 2012: Det ser bra ut för den internationella miljömässan

De senaste 25 åren har Pollutec successivt etablerat sig som den viktigaste internationella mässan inom miljöteknik. Idag är det dessutom ett unikt forum inom forskning och utveckling inom områdena resursdiversifiering, produkt- och processutveckling. Därför kommer fler än 2400 utställare från hela världen att delta i Eurexpo  i Lyon, Frankrike, 27 – 30 november 2012. Årets teman är högaktuella – ett hållbart samhälle och en hållbar industri. Årets land är Argentina. Som alltid presenteras ett brett konferensprogram i de olika forumen och “villages” på mässan. Dessutom kommer flera priser och utmärkelser att delas ut under mässperioden.

Med fokus på det hållbara samhället och industrin

“Ett hållbart samhälle och smarta elnät” bygger på årets tema. Experter inom området el- och uppladdningsbara fordon kommer att vara på plats. Tillsammans med ADEME* arrangeras dessutom ett forum på temat energieffektivitet, hållbar byggteknik, miljöteknik och återanvändning av f.d. industritomter. Under mässans första dag hålls ett symposium på temat “Sustainable City Solutions” som kommer att presentera de bästa lösningarna för att uppnå ett hållbart samhälle. I en rad föreläsningar tittar man på dagens lösningar och hur man kan anpassa dem till varje individuell situation, dessutom arrangeras besök till platser  med olika miljölösningar i Rhône-Alpes regionen.

Målet med avdelningen “en hållbar industri“ är att visa företag att det finns tillverkningsprocesser och metoder som påverkar miljön och klimatet i mindre utsträckning, och dessutom presenteras lösningar till existerande begränsningar och krav. Tillsammans med flera experter ska högeffektiv utrustning och mätinstrument presenteras, och dessutom arrangeras ett forum i samarbete med ADEME, miljöministeriet, och FIM (mechanical engineering federation). Forumet för en hållbar industri är ett ypperligt tillfälle att ta till sig den senaste utvecklingen inom miljödesign, energieffektivitet, REACH, energiåtervinning,  tätning m.m. För att vara mer konkret kommer lärdomar från olika projekt med innovativa lösningar som de facto har implementerats att visas, tillsammans med exempel på ekodesign, och dessutom presenteras  tillgänglig finansiering och stöd.

Forskning och miljöinnovation i fokus på mässan

Forsknings-, innovations-, och finanssektorn kommer återigen att upmärksamma de olika framstegen inom aktuella FoU projekt och presentera lösningar och vägledning som erbjuds av olika privata eller offentliga organisationer. Flera stora forskningsinstitut har sedan i början av september bekräftat sin medverkan. De fjorton stora franska grupperna som tillhör Ecotech nätverket kommer ännu en gång att presentera de gemensamma projekten i Ecotech-montern. Avdelningen för hållbar rymdteknik kommer också  att vara på plats och lyfta fram fördelarna med hållbar teknik i rymdprojekt. Dessutom kommer flera experter inom området “superkritiska vätskor” att presentera ett flertal membranlösningar. Värt att nämna är också LeCleantech som kommer tillbaka för andra gången och blir värd för 300 företagare, nystartade företag, beslutsfattare inom industrin och investerare som fokuserar på de senaste trenderna och affärsmöjligheterna.

Mer högaktuellt än någonsin,

De innovationer som presenteras på Pollutec 2012 förenar ekonomiska och miljömässiga resultat och majoriteten av dem återspeglar de stora insatserna för att diversifiera resurserna (sökande efter nya källor, förbättrad separation av material, framsteg vad gäller återanvändning av avfall) och med ett systematiskt sökande efter en optimerad processprestanda, energieffektivitet, ekodesign, energiåtervinning och tätning. Dessutom noteras två nya trender i år: processkoppling och multifunktionell strategi (“2 i 1” eller till och med “3 i 1”). Slutligen - användarvänlighet - en minskning av underhållskraven samt personlig säkerhet är två viktiga aspekter av årets innovationer.

Mer än hälften av de åtta priserna och utnämningarna som presenteras på mässan är direkt relaterade till forskning och innovation. (1)

För första gången i år, visas de prisbelönta projekten från “German High Tech Champions”, arrangerade av Fraunhofer Institute på Pollutec. Årets tävling, som är öppen för såväl forskare från tyska allmänna forskningsinstitut som för fransk-tyska samarbetslag, avser i första hand energiförsörjning, energilagring och energieffektivitet.

Pollutec, en alltmer internationell mässa

Inte mindre än 30% av de 2 400 förväntade utställarna på Pollutec är från andra länder än Frankrike. Ännu en gång kommer Pollutec att vara värd för nya nationella montrar, som tex från Brasilien och Sydkorea, utöver de som redan har ställt ut förut. Mässan välkomnar nya samarbetspartners som Rhône-Alpes regionen och Fransk-Israeliska Handelskammaren. Årets land är Argentina som kommer att medverka med en nationell monter, en stor internationell delegation, med små och medelstora företag  och ett konferensprogram som i första hand fokuserar på temat om hur värdet i biomassan ska utnyttjas och hur avfall kan hanteras .

Slutligen så är mässan värd för ett antal affärsmöten på hög nivå som t ex den internationella b2fair platformen för affärsmöten arrangerade av Handelskammaren i Luxemburg. Det finns utrymme att arrangera upp till tio möten per dag med samarbetspartners från olika länder. Inom ramen för partnerskapet med ADEA (the agency for enterprise development in Africa), blir mötena på Pollutec en förlängning av affärsmötena från det 12:e Eurafric Forum  med temat “vatten och energi i Afrika” som äger rum 21 till 23 november i Lyon. Syftet är att uppmuntra kontakter mellan afrikanska delegationer och utställare på mässan. En konferens på temat “Afrikanska modeller - energiexploatering och lokalt styre” planeras dessutom.

(1)     Business Awards for the Environment (French Ministry of the Environment), Innovative Techniques for the Environment Awards (ADEME), Eco-enterprise Export Awards (Club ADEME International), Young Company Eco-innovation Awards (Cleantech Republic) and the European Environmental Innovation Awards EEP Awards (European Environment Press Association).

(*)   *ADEME : French Environment and Energy Management Agency

Pollutec, 25e internationella miljömässan inom teknik, utrustning och service

27 till 30 november 2012, Lyon Eurexpo (Frankrike)

www.pollutec.com