Polstjärna

Polstjärna, ny stiftelse för eldsjälar

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2012 13:40 CEST

Sociala entreprenören och tidigare bankchefen Karl Lindqvist har startat insamlingsstiftelsen ”Polstjärna”. En ny modern insamlingsstiftelse som verkar för eldsjälar i deras arbete för att minska utanförskapet bland barn och unga i Sverige.

I februari 2011 startade Karl Lindqvist insamlingsstiftelsen ”Polstjärna” med uppgift att ge stöd och hjälpa eldsjälar att förverkliga projekt för att minska utanförskapet bland barn och ungdomar.

”Utanförskapet bland unga är ett växande problem. Minst 200 000 barn löper stor risk att hamna i någon form av utanförskap; psykisk ohälsa, kriminalitet, missbruk och långtidsarbetslöshet. Det som är riktigt illa är att vi kan se de här problemen växa fram mer eller mindre redan från barnets födsel. Lyckligtvis finns det eldsjälar som bryr sig, men de behöver stöd.”

Karl var fram till hösten 2010 chef för ett produktområde på en av storbankerna. Efter att ha fått egna barn fick han ett nytt perspektiv och förstod vikten av att ha förebilder.

”Jag gick omkring och sa till mig själv att jag borde göra något åt ungas situation i Sverige. Till slut tröttnade jag på att höra mig själv säga BORDE så jag hoppade av chefstjänsten och påbörjade arbetet med det som idag är Polstjärna.”

Flera projekt är på gång och på stiftelsens hemsida kan man ta del av vad pengarna som samlas in går till. Det har attraherat bidragsgivare då ”Polstjärna” redovisar alla projekt och givaren kan på så sätt bli uppdaterad i projektets insamlingsstatus, den faktiska upplevelsen för barnen/ungdomarna och en utvärdering.

”Jag saknade möjligheten hos de stora välgörenhetsorganisationerna att kunna skänka till små och lokala projekt. För mig känns det också väsentligt att verkligen se vad pengarna går till.”

Polstjärna är en mötesplats för välgörenhet där målet är att motverka utanförskap bland unga i samhället. Genom att samla in bidrag från privatpersoner och företag kan Polstjärna finansiera projekt som eldsjälar runt om i Sverige driver. Just nu är fokus på eldsjälar i Stockholmsområdet. Bidragsgivarna har själva möjlighet att välja vilket projekt de vill stödja. På webbplatsen presenteras aktuella projekt och även återkoppling på de projekt som genomförts finns tillgänglig.

För att läsa mer, gå in på www.polstjarna.se.

Karl Lindqvist, grundare

kalle@polstjarna.se