Universal Music Sweden

Polydor Sweden signar Mavrick

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2015 10:29 CEST

Från vänster: Per Sundin, Nicholas Johansson, Johan Åberg, Sofia Sandqvist, Ali Vedadi, Marcus Sennewald, Annele Hencz Mortimer-Hawkins, Love Appelgren, Peter Hart

Polydor / Universal

Mavrick, artist-alias för 25-åriga Marcus Sennewald, har låtit musiken greppa tag om hela hans liv. Nu signas han till Polydor Sweden och släpper första singeln ”Remedy” den 7 oktober.

Det som ursprungligen var en hobby blev så småningom en passion på heltid. Med massa idéer och låtar gick flyttlasset från västkusten till Stockholm där Marcus satte igång arbetet med att utforma sin musikaliska identitet.

”När jag gick in i en session var jag alltid ansedd som underdog och den nya killen, så det var ganska skrämmande i början", berättar Marcus. Slutligen åkte han själv till Island för att hitta inspiration. Resultatet hörs i produktionen där kontrasterna mellan det karga och dramatiska möter ett mjukare, filmiskt sound. "Jag har skrivit försiktiga och lugna låtar hela mitt liv så jag vill inte se mig själv som en singer-songwriter längre. Jag vill att det ska bli större och mer intressant än så", förklarar Marcus.

En månad efter Islandsresan hittade han rätt och började jobba i en studio tillsammans med duon Fool Street. Resten är historia. Två låtar lades upp på Soundcloud och några veckor senare presenterades Mavrick på ett möte som skulle visa sig vara avgörande.

Vi hörde Mavrick första gången på ett uppspelningsmöte med scouter från Spinnup, Universals distibutionstjänst för osignade artister” berättar Peter Hart, A&R på Polydor Sweden. ”Vi kände direkt att han hade något alldeles eget så vi skickade ett sms till Mavricks manager Ali Vedadi medan låten fortfarande spelades upp. Bra att hugga snabbt ibland.”

"En kille som har Prince, Massive Attack och Cat Stevens som favoriter i sin vinylsamling kan helt enkelt inte göra annat än att leverera fantastisk musik. Det ska bli otroligt kul att få jobba med Mavrick" tillägger Nicholas Johansson A&R på Polydor Sweden.

Den 7 oktober släpps Mavricks debutsingel ”Remedy”.

Följ Mavrick på sociala medier:

Facebook: facebook.com/mavrickofficial

Instagram: @WhoIsMavrick