ABCD Budokai SVERIGE

Pontus Johansson uttagen i Svenska Karate Landslaget!!

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2014 12:11 CEST

Pressrelease från Svenska Karateförbundet 2014-05-20

Ett historiskt VM väntar för handikapp-Karate

5-9 november 2014 väntar VM i Karate i Bremen. För första gången någonsin genomförs officiella tävlingsklasser för handikapp-Karate. Nu startar uppladdningen för den svenske representanten Pontus Johansson från Boden.

Pontus Johansson * tävlar i rullstolskata och gjorde sig internationellt känd redan på Karate-VM i Paris 2012, där man då endast hade uppvisning i rullstols-Kata. Där kammade han hem högsta stilpoäng och är definitivt en av favoriterna när det nu handlar om officiell mästerskapstävling. Nu väntar sex månaders uppladdning och förberedelser för Pontus innan han tillsammans med resten av den svenska landslagstruppen beger sig till Tyskland för att möta världskonkurrensen.

Karate är omtalat som en positiv träningsform för både fysisk och mental hälsa och intresset för detta som handikappidrott växer. Svenska Karateförbundets kommitté Karate för Alla, där Pontus Johansson också är ledamot, arbetar intensivt för att förbättra förutsättningarna för funktionshindrade inom Karaten. 2013 fick rullstolskata SM-status av Riksidrottsförbundet och att det nu ges VM-status av World Karate Federation är ett mycket stort framsteg.

* Pontus har varit med och startat ”Budo för funktionshindrade” och Association of Budo Culture Sverige. Han har också egen klubb i Boden och undervisar aktiva i alla åldrar med olika funktionshinder. I karatekretsar i Japan undervisar han också ledare i om hur de kan lära ut till funktionshindrade. Ett resultat av Pontus arbete är bl. a att det 2012 undertecknades ett forskningsavtal mellan ABCD Sverige, Luleå Tekniska Universitet och International Budo University (Japan) för att forska kring Budo som rehabilitering.

Läs mer om karate och om VM på:

Pontus Johansson 070-626 98 60. pontus.johansson@bdtv.se

Generalsekreterare SKF Sarah Wennerström 08-597 604 92 sarah@swekarate.se

Landslagskoordinator SKF Ramon Malavé 070-790 03 08 ramon@malavedo.se

Ordf. Karate för Alla SKF, Anders Trapp 0739 - 84 77 72 skogas-karateklubb@spray.se

Association of Budo Culture for Disabled Sverige.

En kulturförening öppen för alla som är intresserade av japansk kultur och med stark tonvikt på aktiviteter för personer med funktionsnedsättning.

www.abcdbudokai.se