Pony & Muscle Car Meet

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2014 15:05 CEST

Pony & Muscle Car Meet 2014

Ronneby Brunnspark lördag-söndag 9-10 augusti

Missa inte sommarens nya stora händelse i Ronneby Brunnspark, Blekinge (samma park som Nostalgia). Under två dagar arrangerar några av Sveriges största märkesklubbar en pony- och muskelbilsträff för alla intresserade.

Lördag 9 augusti
Kl. 08.00-10.00 insläpp för utställande bilar (mellan kl. 10-16 är ingen bilkörning i parken tillåten av säkerhetsskäl). Kommer du senare än kl. 10.00 är du hänvisad till besöksparkeringen.
Kl. 08.00-16.00 bilutställning i Ronneby Brunnspark (ta gärna med egen picknickkorg).
Kl. 15.00 prisutdelning till träffens snyggaste bilar.
Kl. 19.00 avslutas dagen med grillbuffé på Ronneby Brunnshotell.

Söndag 10 augusti
Kl. 8.00-10.00 start i Brunnsparken för Pony & Muscle Car Meet klassikerrally som är en bilfärd i lugnt tempo på några av Blekinges vackraste vägar. Utmed vägen finns en del frågor och kontroller. Start och mål i Ronneby Brunnspark.

Utställning och entré
Utställande bil endast 100 kr/bil inklusive parkering hela dagen i parken, deltagande i klassikerrallyt och chans att vinna fina priser. Fri entré för alla besökare.

Anmälan, boende och kontakt
www.pmcm.nu kan intresserade anmäla sig, boka boende och få mer information om träffen.

FB www.facebook.com/pony.muscle.car.meet

E-post info@pmcm.nu

Arrangörer

Pony & Muscle Car Meet är en ny tvådagars bilträff i Ronneby Brunnspark i Blekinge för intresserade av pony- och muskelbilar. Arrangerande föreningar är Camaro Club Sweden, Classic Mustang Club Sweden, Club Corvette Sweden, Trans Am Club of Sweden och Blekinge Classic Car Club. Även du som inte är medlem i någon klubb är välkommen till träffen med din pony och/eller muskelbil. På träffen kan du bli medlem i någon av klubbarna för att ta del av de förmåner som medlemmarna har.

Detta är en muskel- och ponybil
Omkring 1960 började den amerikanska bilindustrin bygga bilar för ungdomar. Med Hot Rod-kulturen som inspiration monterades stora V8-motorer avsedda för racing i medelstora bilkarosser. Bilarna började kallas muskelbilar. Bilar som bland annat Ford Mustang, Plymouth Roadrunner, Dodge Charger, Chevrolet Camaro och Pontiac Firebird blev oerhört populära. Begreppet "Pony car" är en samlingsnamn för de amerikanska biltillverkarnas mindre modeller. Namnet kommer från den vildhäst som gav namn åt Ford Mustang, den pony car som först lanserades, men uttrycket blev sedan ett begrepp för alla mindre amerikanska, fyrsitsiga bilmodeller med två dörrar och sportig framtoning.