Södra Teatern

Pop som värmer själen

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2010 18:36 CET

Den indiskättade världsmedborgaren Rupa Marya och hennes brokiga band The April Fishes drar fram som en kringresande cirkustrupp som slår smidiga volter mellan musikaliska ytterligheter. Och det slutresultat som logiskt sett borde sluta pladask i skyddsnätet blir istället en förvånansvärt lättlyssnad och tillgänglig korsbefruktning av all världens musik. Nu kommer gruppen för första gången till Sverige!

Rupa, till vardags medicine doktor i den av tradition öppensinnade hemstaden San Francisco, föddes av indiska föräldrar. Den knackiga ekonomiska situationen som nyanlända immigranter i USA gjorde att föräldrarna tvingades att inackordera den då 10-åriga dottern och hennes bror hos farföräldrarna i nordindiska Punjab. Efter några år flyttade hela familjen till Provence i södra Frankrike, där den mörka Rupa ofta togs för rom eller arab – vilket tidigt gjorde henne medveten om de fördomar som existerar folkgrupper emellan. Som tonåring gjorde Rupa sin globala cirkel komplett genom att återvända till San Francisco där hon gick ut high school och läste till läkare.

Rupa samlade sitt April Fishes omkring sig på San Francicos sprakande mångkulturella undergroundscen, där allt fler unga musiker återupptäckt och blåst nytt liv i de akustiska instrumenten. Detta syns i sättningen, som består av gitarr, kontrabas, cello, trumpet, dragspel, bandoneon och slagverk.

Med en genomgående musikalisk uppväxt började Rupa utforska sitt eget artisteri i form av klassisk singer/songwriter-ism på engelska, en form som inte räckte långt för att spegla hennes mosaikartade bakgrund. Hon började komponera på franska för att skapa distans mellan det melodiska och det språkliga, men numera sjunger hon även på engelska, spanska och hindi – allt för att bryta upp de inbillade eller artificiella gränserna mellan genrer och människor. Musikaliskt kastar man sig vågat mellan fransk chanson, argentinsk tango, zigensk swing, amerikansk folkpop, latinamerikansk cumbia och indisk raga utan att det någonsin låter konstlat, och den unika blandningen har snabbt blivit en rejäl succé på San Franciscos indiescen.

Gruppens genreutsuddande har skapat jämförelser med artister som Manu Chao och Gogol Bordello, som liksom Rupa & The April Fishes utmanar religions-, ras-, köns- och statsgränser, därigenom har de en ofrånkomligt politisk ådra. Rupa & The April Fishes skapade sin hyllade debutskiva ”eXtraOrdinary rendition” i skuggan av 11:e september-attentaten. Albumets titel syftar på de undantagsmetoder den amerikanska regeringen tog till på platser som Guantánamo Bay. Samtidigt säger sig Rupa, denna läkare utan gränser, inte vilja banka in politiska åsikter hos folk. Hon uppmanar snarare till att sätta sig in i andras situation och se det allmänmänskliga som förenar oss bortom konstruerade skiljelinjer. Låten ”Poder” handlar exempelvis om en av hennes patienter, en papperslös mexikansk kvinna vars långt gångna cancer lämnats obehandlad av rädsla för deportering.

- Det är hemskt att någon kan känna sig så alienerad från sin egen självbevarelsedrift på grund av en politisk verklighet. Det fick mig att inse att det enda som kan hindras av gränser är människor, säger Rupa.

Rupa & The April Fishes släppte sitt andra album ”Este Mundo” (Cumbancha) i oktober 2009.

www.aprilfishes.com

”a poppy and catchy blend of gypsy swing, jazz, Latin, French chanson and other world music styles, proving once again that despite our percieved differences, we share many things in common” / Global Rythm

”remarkable grace and sensitivity” / San Francisco Magazine

Rupa & The April Fishes, Torsdag 28 januari kl 20:00, Södra Teaterns Stora Scen, Stockholm. Södra Bar&Kök öppet från kl 17:00