Popkollo

​Popkollo engagerar musikbranschen i kampen för jämställd musikproduktion

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2016 10:52 CEST

Efter tolv års arbete för en jämställd musikscen har Riksorganisationen Popkollo under det senaste året valt att rikta en extra strålkastare mot den starkt mansdominerade producentrollen. Nu är utmaningen att få branschen med på tåget för att kunna driva arbetet vidare.

– För oss är det en självklarhet att aktivt bidra till det viktiga arbete som Popkollo gör och stötta den stora möjligheten dom skapar för unga talanger inom yrket, säger Per Sundin på Universal Music AB.

Projektet Vem kan bli producent startade för ett drygt år sedan och är Popkollos stora satsning för att bryta den rådande mansdominansen på området musikproduktion.

– Även om vi ser fler kvinnor och transpersoner än någonsin i rollen som musiker, låtskrivare och artister så såg vi en stor brist på förebilder i producentrollen, och det ville vi göra något åt, säger Åsa Johnsen, då verksamhetsansvarig på Popkollo och initiativtagare till projektet, idag innehållsansvarig för Vem kan bli producent.

– Producenten sitter på en nyckelroll i musikvärlden, och har mycket att göra med vad som får synas och vilka normer som bekräftas och reproduceras. En musiker/artist som själv producerar har dessutom större makt över hur musiken i slutändan framställs. Att fokusera på att jämställa en sådan position bidrar förhoppningsvis till en jämställande effekt på bred front i musikvärlden, säger Åsa Johnsen.

Stommen i Vem kan bli producent är ett 8 månader lång producentprogram för tjejer och transpersoner över 18 år. Intresset var stort när anmälan öppnade i höstas och nyligen utexaminerades 14 nyblivna producenter från premiärupplagan.

– Jag har upplevt Popkollos producentprogram som väldigt inspirerande! De regelbundna träffarna där jag fått chans att träffa andra kvinnor som producerar har varit avgörande för motivationen att fortsätta skapa, säger Rojda Sahin, en av producentprogrammets deltagare.

Utöver programmet har Vem kan bli producent också arbetat med att utveckla Popkollo Producent – en ny inriktning inom Popkollos kolloverksamhet för unga, vidareutbildat Popkollos ledare inom teknik och musik samt undersökt möjligheten att bygga en studio för och med tjejer och transpersoner.

Uppstarten av Vem kan bli producent finansierades med stöd från Postkodlotteriets Kulturstiftelse. När nu projektet går in i sin andra fas sätter Popkollo sitt hopp till att musik-anknutna branschaktörer ska ta vid och vara med och bidra till projektets utveckling och fortlevnad. Redan nu finns Benny Anderssons studio Riksmixningsverket, Sony Music, Universal Music Sweden och Warner Music på listan över samarbetspartners och förhoppningen är att fler aktörer ska se vikten av att engagera sig i arbetet.

– Det har visat sig på ett brett spektrum att diskriminering inte på något sätt är lönsamt i någon bransch. Ska Sverige fortsätta var ledande inom musik så är det dags att lägga i en ny växel, till exempel genom att se till att inga unga talanger sorteras bort för att dom råkar vara kvinnor. Kan jag på något sätt hjälpa till med det arbetet så gör jag det gärna säger Linn Fijal, studiochef på Riksmixningsverket.

Kontakt Vem kan bli producent:
Cindy Lee, projektledare
cindy.lee@popkollo.se
www.vemkanbliproducent.com
@vem_kan_bli_producent

Kontakt Popkollo:
Hanna Rothelius, sponsrings- och samarbetsansvarig
hanna.rothelius@popkollo.se
www.popkollo.se
@popkollo

P A R T N E R S K A P
Popkollo använder sig genomgående av en glidande skala på deltagaravgiften för att göra det möjligt för alla i vår målgrupp, oavsett ekonomiska förutsättningar, att vara med i vår verksamhet. Deltagaravgiften på Popkollos Producentprogram är 6000 -15 000 kr medan den egentliga kostnaden per deltagarplats är ca. 25 000 kr. Subventioneringen är möjlig tack vare samarbeten med sponsorer och partners.

Vi söker nu ytterligare minst två partners à minst 75 000 kr som kan bidra till att lyfta fram fler tjejer och transpersoner som musikproducenter.

Popkollo är ett projekt med syfte att skapa en jämställd musikbransch och har som mål att göra det lika självklart för alla oavsett kön att göra musik, spela i band och skriva låtar. Popkollo riktar sig till unga tjejer (10-18 år) och har sedan starten 2003 haft över 2000 deltagare och 250 ledare. Ett kollo varierar i längd mellan 4-10 dagar och finns både med eller utan övernattning. 2014 erbjuds 700 platser på kollon i 12 städer i Sverige. I sommar arrangeras kollon i Arvika, Falun, Hultsfred, Göteborg, Katrineholm, Luleå, Malmö, Stockholm/Botkyrka, Umeå, Upplands Väsby och Örebro. Liknande verksamhet har efter inspiration från Popkollo startat i Tyskland, Finland, Danmark och Norge. Genom det internationella nätverket Girls Rock Camp Alliance som Popkollo var med och startade 2007 nås flera tusen tjejer varje sommar (så här långt) i USA, Kanada, Europa och Brasilien.