Popkollo

Popkollo håller konferens för europeiska systerkollon

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2013 06:28 CEST

Idag kommer 35 kvinnor från 9 europeiska länder till Östra Grevie folkhögskola i Skåne för att i fem dagar delta på en konferens. Det som förenar dem är att de kämpar för en jämställd musikscen genom att arrangera musikläger för tjejer. Deltagarna representerar 11 organisationer som samlas för att bl a prata om hur de kan samarbeta över gränserna för att fler kollon i Europa ska kunna startas.

Som värdar för konferensen står föreningen Popkollo, som i tio år har arrangerat musikläger med målet inställt på en jämställd musikscen. Under dessa tio år har Popkollo varit med att starta och utveckla det internationella nätverket Girls Rock Camp Alliance (GRCA), som nu har 44 medlemsorganisationer. Sedan 2007 håller GRCA en årlig konferens i USA för alla medlemmar och tack vare denna konferens har många nya amerikanska arrangörer fått kunskap och verktyg att kunna starta nya musikläger. Med detta som bakgrund har de europeiska medlemsorganisationerna i år valt att arrangera en egen konferens i syfte att skapa en närmare mötesplats för kollon i Europa.

Att svenska Popkollo valdes till värdar för konferensen föll sig naturligt då de har funnits längst, arrangerar flest kollon och har en väl utvecklad organisationsstruktur och strategier för att växa. Under konferensen kommer deltagarna kunna gå Popkollos ledarutbildning, delta i en mängd olika workshops och panelsamtal. Alla deltagande länder ansvarar gemensamt för innehålllet i workshops och seminarier. Ulli Meyer från organisationen Pink Noise GRC i Wien, Österrike berättar:

- Jag är inne på mitt fjärde år som kolloarrangör och har deltagit på den internationella GRCA-konferensen i USA hela tre gånger. Därför vet jag hur viktig denna typ av mötesplats är för personer och organisationer som jobbar med detta. Det känns verkligen helt fantastiskt att kunna flytta konferensen över Atlanten så att fler europeiska arrangörer kan delta! Förhoppningsvis leder detta till att vi i längden ser att många fler kollon startas.

Konferensen arrangeras med stöd av Youth in Action och hålls den 31 juli till 4 augusti på Östra Grevie folkhögskola i Skåne. Medverkar gör följande organisationer: Popkollo (Sverige), Stelpur Rokka (Island), AKKS (Norge), Pink Noise GRC (Österrike), Ruby Tuesday (Tyskland, Berlin), München Rock Camp für Mädchen (Tyskland, München), Girls* Rock Ireland (Irland), Paris Girls Rock! (Frankrike, Paris), Les Femmes Rock! (Frankrike, Marseille), Tyttöjen Rock-leiri (Finland) och GRC Krakow (Polen).

Kontaktperson:
Ella Blixt
ella.blixt@popkollo.se
070 53 53 489

Popkollo är ett musikläger för tjejer som startade på initiativ av Marit Bergman i Hultsfred 2003. Idag finns Popkollo också i Umeå, Göteborg, Malmö, Stockholm/Botkyrka, Katrineholm och Luleå. Sommarkollona riktar sig till 12-18 åringar och finns med inriktingarna original, fortsättning, hiphop/rn'b, metal och elektro. För äldre från 18 år och uppåt finns också Popkollo Madame.