Popkollo

Popkollo Hultsfred lägger verksamheten på is

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2016 09:45 CET

Efter 14 säsonger med hårt arbete har Popkollos allra första lokalförening, Popkollo Hultsfred, tagit beslutet att lägga sin verksamhet på is tills vidare. Arbetsbelastningen på arrangörsgruppen har den senaste tiden varit hög, vilket har gjort att de nu väljer att gå skilda vägar och fokusera på andra saker. Föreningen och dess styrelse kvarstår och välkomnar nya krafter som vill ta över driften av kolloverksamheten i Popkollos äldsta lokalförening att höra av sig. Arbetet med Riksorganisationen Popkollo och verksamheten i landets övriga lokala Popkolloföreningar fortgår som vanligt.

Det var i Hultsfred allt började. 2003 beslutade sig artisten Marit Bergman för att något behövde göras åt den skeva könsfördelningen på landets scener, och kontaktade föreningen Rockparty i Hultsfred med idén om att starta ett musikkollo för unga tjejer. En arrangörsgrupp sattes ihop och redan samma sommar gick ett första kollo med 19 deltagare av stapeln på Rock city. Popkollo var ett faktum. Idag, 14 år senare, är Popkollo en riksorganisation med 16 lokalföreningar och en mängd engagerade över hela Sverige. I somras arrangerades hela 26 kollon, varav tre stycken i ursprungsstaden Hultsfred.

Dessa tre kan dock bli de sista att arrangeras i kommunen där allt tog sin början. Efter många års hårt arbete under hög belastning väljer nu Popkollo Hultsfreds arrangörsgrupp att gå skilda vägar för att fokusera på andra saker, och verksamheten läggs från och med nu på is.

– Det känns som ett tråkigt, men samtidigt välbehövligt beslut, säger Sara Malmberg som har varit en av de drivande i arrangörsgruppen och från början även själv en Popkollodeltagare.

– Vi är väldigt stolta över vad vi har åstadkommit under de här åren – sammanlagt 14 säsonger där över tusen tjejer och transpersoner från Jokkmokk i norr till Malmö i söder har fått en ingång till musikens värld på sommar-, höstlovs- och sportlovskollon. Men vi har slitit ideellt med detta under lång tid nu och det är dags för oss att gå vidare och göra andra saker. Vi hoppas att det finns personer som vill ta över i vårt ställe och fortsätta skapa minnen för livet – för sig själva och för alla deltagare som är sugna på att komma på kollo även framöver.

Föreningen och dess styrelse kommer tills vidare att kvarstå, men för att verksamheten ska startas igång igen krävs det alltså att nya krafter är sugna på att träda in och bilda en ny arrangörsgrupp. Intresserade personer välkomnas att höra av sig till Popkollos riksorganisation för att få veta mer om vad det skulle innebära.

Kontakt:
hej@popkollo.se
08-42 00 52 32
www.popkollo.se

Popkollo är ett musikläger för tjejer och transpersoner. I Riksorganisationen Popkollo samlas 16 ideella föreningar över hela landet som arrangerar kollon och annan verksamhet i syfte att få fler unga tjejer och transpersoner att börja och fortsätta spela, skriva och producera musik. Målet med Popkollo är en jämställd musikbransch.