Popkollo

Popkollo startar ledarutbildning med stöd av PostkodLotteriet

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2012 09:08 CET

I dagarna blev det klart att Popkollo får stöd från Svenska PostkodLotteriets KulturStiftelse. Pengarna ska gå till att ta fram en ledarutbildning.

Popkollo är en ideell förening som sedan 2003 arrangerar musikläger och musikverksamhet för tjejer. Nytt för i år blir en utbildningssatsning på framtida ledare. Åsa Johnsen, verksamhetsledare för Popkollo, säger såhär om satsningen.

– I många år har Popkollo samlat på sig kunskap i organisation, ledarskap och pedagogik och utvecklat en egen metodik. Nu ska denna kunskap utvinnas och omsättas i en ledarutbildning, säger Åsa Johnsen.

I projektet ingår att undersöka och formulera vilka succéfaktorerna för Popkollos verksamhet är, vilka erfarenheter som finns i organisationen och att sammanställa detta till ett utbildningsmaterial. Syftet är ett etablera en struktur för att kontinuerligt utbilda ledare inom och utom organisationen. På så vis kan verksamheten växa och nå fler. Projektet möjliggörs genom stöd från PostkodLotteriets Kulturstiftelse och löper över ett år. Åsa Johnsen kommenterar.

– Popkollo som en gång startades som ett tillfälligt projekt utan säker fortsättning har i dag vuxit sig till en riksorganisation med åtta medlemsföreningar runtom i Sverige och en verksamhet som når flera hundra varje år. Det känns viktigt att ta vara på det som gjort Popkollo till vad det är i dag och skapa möjligheter för det att leva vidare. Och ledarutbildningen är en viktig pusselbit i detta arbete, säger Åsa Johnsen.

Vill du veta mer, kontakta gärna:
Lisa Nissen, 0734-025227, lisa.nissen@popkollo.se
Anna Nilsson, 0705-656777, anna.nilsson@popkollo.se
och gå gärna in på www.popkollo.se för mer information

Om Popkollo

Popkollo är en ideell förening som sedan 2003 arrangerar musikläger och musikverksamhet för tjejer. Popkollo utsågs tidigare i år till "Årets Indie" på Manifestgalan och var i veckan nominerade till Aftonbladets pris "Årets Wendela". På internationella kvinnodagen kan man se Popkollos egna livekaraokeband "Festen" uppträda på tidningen Bangs årliga 8 mars-firande på Södra Teatern.

Om PostkodLotteriet

Novamedia Svenska PostkodLotteriet AB driver ett av Sveriges mest populära lotterier där deltagarna kan vinna tillsammans med sina grannar. Över en miljon svenskar deltar i Lotteriet som grundades 2005. Lotteriets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Hela vinsten doneras till ideella ändamål, via de 40 organisationer som Svenska PostkodLotteriet stödjer.